Hilding Anders förvärvar Carpe Diem Beds of Sweden

Hilding Anders, Europas ledande sängtillverkare, förvärvar Carpe Diem Beds of Sweden med bas i Lysekil. ”Vi har tittat på Carpe Diem under en längre period och är glada över att kunna addera ett av Nordens ledande premiumsängvarumärken till vår portfölj”, säger Anders Pettersson, VD och koncernchef för Hilding Anders.

”Hilding Anders har varit vårt första val som köpare”, säger Jörgen Thuresson, VD för Carpe Diem Beds of Sweden. ”Genom Hilding Anders position på europeiska nyckelmarknader kommer vi att få utökade möjligheter att kunna växa vidare”, tillägger Jörgen Thuresson. ”Det var även viktigt för oss att vi fick en ny ägare med svensk hemvist.”

”Vi välkomnar alla Carpe Diem anställda till Hilding Anders familjen. Hilding Anders är ett familjebolag som har blivit stort, men inte har glömt sina rötter av sunt entreprenörskap”, avslutar Anders Pettersson.

Om bolagen

Carpe Diem grundades 1995 i Lysekil och har under de gångna 18 år blivit ett premium varumärke för sängar i Sverige med export till 20 länder. Bolaget säljs av norska private equity bolaget Herkules Private Equity Fund I och omsätter 134 MSEK (2012) med 50 anställda i Lysekil. Bolagets VD heter Jörgen Thuresson.

Hilding Anders är Europas och Asiens ledande sängtillverkare med säte i Malmö. Koncernen omsätter 851 m€ (7,3 mrd SEK) och sysselsätter 7 600 medarbetare vid 23 anläggningar i 19 länder. Bolaget har en balanserad portfölj av ett 20-tal varumärken och private label produkter som levereras i första hand till europeiska möbel- och sängdetaljister. Den svenska verksamheten står för ca 10% av koncernens omsättning och har tillverkning i Rydaholm och Hästveda med sammanlagd ca 180 anställda. Försäljningen i Sverige sker framför allt genom varumärken Hilding, Ekens, Stjärnbädden och det norska premiumvarumärket Jensen.

For vidare information vänligen kontakta
Daniel Oelker

Kommunikationsdirektör Hilding Anders International AB

Mobil: 0730 799004 eller daniel.oelker@hildinganders.com

Jörgen Thuresson
VD Carpe Diem Beds of Sweden

Mobil: 0706 260319 eller jorgen.thuresson@carpediembeds.com

Hilding Anders is the leading bed manufacturer in Europe and Asia, with headquarters in Malmö, Sweden. What started as a family business in 1939, has grown to into a company with more than 7,000 colleagues in over 40 countries. Through selected core brands and private label concepts, we’re able to offer beds and mattresses for all needs, and bring a good night’s sleep to people around the world.

Taggar: