• HILDING ANDERS/

Hilding Anders gör ett historiskt förvärv genom köpet av Myer´s, en av Storbritanniens ledande sängtillverkare

Ett av Hilding Anders största förvärv genom tiderna förstärker koncernens position på Europas största sängmarknad.

Hilding Anders har förvärvat samtliga aktier i Myer’s, en av Storbritanniens ledande säng- och madrasstillverkare. Myer’s driver verksamhet utanför Cambridge och har 565 anställda. Företagets omsättning 2006 uppgick till SEK 500 miljoner.

Myer’s grundades 1876 i Vauxhall Walk, London och har sedan dess vuxit till att bli en av de ledande säng- och madrasstillverkarna i Storbritannien. Företaget har fram till idag varit familjeägt och är välkänt för god service och kvalitet. Med förvärvet följer ansedda varumärken som Myer’s och premiumvarumärket Staples. Dessa kompletterar Hilding Anders nuvarande varumärkesportfölj i Storbritannien som består av premiumvarumärkena Slumberland, Dunlopillo och Jensen.

– Storbritannien är Europas största marknad och det ligger därför i vårt intresse att förstärka vår position där, säger Anders Pålsson, VD och koncernchef på Hilding Anders. Det är tillfredställande att förvärva ett företag som Myer’s, inte minst med tanke på företagets goda anseende och historia, som inte är helt olik vår egen. Tillskottet av Myer’s varumärken till vår befintliga varumärkesportfölj kommer även att göra Hilding Anders starkare inom premiumsegmentet i Storbritannien.

Myer’s är det femte förvärvet som Hilding Anders gör under 2007 och är en del av en omfattande expansionsstrategi.

– Hilding Anders har nu gjort fem förvärv under det första halvåret av 2007 och koncernens omsättning för året beräknas öka med cirka 20 % jämfört med 2006. Expansionen är i linje med vårt mål om att bli en av världens största säng- och madrasstillverkare, avslutar Anders Pålsson.