Hilding Anders gör inträde på ny marknad

Genom förvärvet av sängtillverkaren Bedding Srl träder Hilding Anders in på den italienska marknaden.

Hilding Anders har förvärvat samtliga aktier i den italienska sängtillverkaren Bedding Srl. Bolaget har sin bas i Pove del Grappa utanför Treviso i Italien och beräknas omsätta SEK 160 miljoner 2008. Företaget tillverkar sängar och madrasser i premiumsegmentet och driver även ett butiksnät.

Förvärvet av Bedding Srl innebär att Hilding Anders gör inträde på ytterligare en stor marknad i Europa. Italien är idag en av de fem största marknaderna i Europa och räknas som en prestigemarknad inom sängbranschen. Efterfrågan på premiumprodukter ökar och marknaden är trendsättande vad gäller design och form av sängar och madrasser.

“Inträdet på den italienska marknaden är ett genombrott för oss, säger Anders Pålsson, VD och koncernchef på Hilding Anders. ”Bedding Srl är ett gediget bolag med goda framtidsutsikter och det utgör nu en bra bas för Hilding Anders i Italien. Därifrån kommer koncernen att utveckla samarbetet med nuvarande kunder samt introducera några av våra befintliga varumärken som ingår i portföljen på den italienska marknaden.”

Bedding Srl är det andra förvärvet som Hilding Anders genomför under 2008.

”Hilding Anders fortsätter enligt plan att expandera genom organisk tillväxt och förvärv, fortsätter Anders Pålsson. Genom förvärvet av Bedding Srl och därmed förstärkta ställningen på den europeiska marknaden tar Hilding Anders ytterligare ett steg mot att bli en världsledande säng- och madrasstillverkare.”