Hilding Anders köper Dunlopillo i Danmark

Genom köpet av premiumsängtillverkaren Dunlopillo i Danmark sätter Hilding Anders åter förvärv på agendan. Förvärvet stärker koncernens positioner i Norden.

Efter att ha genomfört inte mindre än 12 företagsförvärv sedan 2004, satte Hilding Anders under 2009 fokus på konsolidering och lansering av nya produktkoncept. Nu fortsätter koncernen sin förvärvsstrategi och adderar den danska sängtillverkaren Dunlopillo till sin varumärkesportfölj. Dunlopillo i Danmark omsätter SEK 60 miljoner och tillverkar sängar, madrasser samt kuddar och täcken, samtliga i premiumsegmentet. Varumärket har hög kännedom på den danska marknaden efter stora satsningar inom områdena innovation och marknadsföring. I köpet ingår även rättigheterna till varumärket Dunlopillo i Sverige, Norge, Finland och på Island, och ger därigenom intressanta möjligheter att lansera varumärket på helt nya marknader. Bolaget kommer fortsatt att ledas av nuvarande management, med Henrik Reenmers som Dunlopillos VD. ”Det känns glädjande att nu kunna fortsätta vår tydliga och långsiktiga förvärvsstrategi”, säger Anders Pålsson, VD och koncernchef på Hilding Anders. ”Dunlopillo är ett attraktivt varumärke med stor potential att utvecklas, inte minst med tanke på att vi även får rättigheter till varumärket på övriga nordiska marknader. Tillsammans med koncernens övriga premiumvarumärken i Norden, kan vi nu presentera ett ännu starkare erbjudande för befintliga och potentiella kunder på de nordiska marknaderna. Förvärvet av Dunlopillo ingår i en större expansionsplan genom vilken Hilding Anders ska fortsätta växa organiskt och via förvärv. ”Förvärvet markerar att vi följer vår utstakade plan att bli en av världens ledande sängtillverkare. Med Dunlopillo i vår varumärkesportfölj tar vi ytterligare ett steg mot det målet”, avslutar Anders Pålsson. För mer information om Dunlopillo, vänligen besök www.dunlopillo.dk För mer information om Hilding Anders, vänligen besök www.hildinganders.se