Johan Edfors designar nya Hills Golfklubb

Report this content

I Hills Golfklubbs visioner inför framtiden ligger en ambitiös plan för själva golfspelandet. Förutom satsningar på gym, padel tennis och restaurang, bygger Hills även om ett flertal hål tillsammans med Johan Edfors.

Hills tänker alltså nytt och har låtit golfproffset Johan Edfors rita och designa flertalet av golfklubbens nya hål. De satsar på att bli värdbana för Nordea Master 2017 som ingår i European Tour. I samband med detta har de också anlitat Europatourens bankonsulent Graeme McNiven för att finputsa de 18 hålen till perfektion.

- Det är sex hål som görs om och det blir en bra, ny sträckning med fler hål framför klubbhuset. Nu kan man följa 7 greener från klubbhusets balkong. I mina ögon är nummer 12, ett kort par fyra ett av de bästa, om inte det bästa hålet på banan. Banan är enklare för de som inte elitsatsar men ändå utmanande för oss som gör det, säger Johan.

- Banan var nästan för komplex och svår på några ställen och därför bad vi Johan att rita om den, berättar Mats Sterner, VD på Hills Golfklubb. Att hålen är framtagna av en European Tour-spelare med stora framgångar med utvecklingen av Black Mountain är extra kul eftersom vi känner oss säkra på att de blir utformade med spelglädjen i fokus. Dessutom har Black Mountain blivit framröstad som nummer ett i Thailand av Golf Digest top 100 av de banorna i världen som är utanför USA.

- Jag tror vi fått till en helt unik bana nu, säger Johan Edfors och kompisen Joel Sjögren tillägger om klubblivet:
- Det är en roligare, härligare sportkänsla. Alla tjingar på varandra och den känslan fanns inte för tre år sen. Dessutom märker man att det kommer en yngre målgrupp, 70- och 80-talister, som börjar spela.

Hills har förenklat golfhålen och vill göra golfen mer lättillgängligt. En del i satsningen är att erbjuda en modernare betalningsform. Man har slopat de sedvanligt höga insatserna och istället infört en månadsavgift. För 1000 kr per månad får man både gym och golf. Detta gör att Hills Golfklubb, som fortfarande behåller sin höga standard, blir ett alternativ till de som vill ha gymkort.

Dessutom finns det många andra aktiviteter som man kan köpa till i sitt medlemskap. För bara ett par hundralappar extra får man fria rangebollar, kan bjuda in vänner och får tre lektioner av en golftränare.

I framtidsplanerna ligger en träningsanläggning där man kan träna på sin golfteknik i datasimulatorer och där man kan stå under tak och slå ut i det fria och på sätt underhålla sitt golfande även vintertid. Genom att paketera vad medlemmarna vill ha har de lyckats göra den vändning som många golfklubbar behöver. De är nu en golfbana anpassad både för elitspelare och andra golfare.

Fakta:
Johan Edfors, född 1975, spelar på PGA European Tour. Johan har varit professionell golfspelare sedan 1997.
Joel Sjögren, född 1985, har spelat på professionell nivå sedan 2008 och spelar på PGA European Tour.

För mer information:
Mats Sterner, VD
Hills Golf Club
mats.sterner@hillsgolfclub.se
www.hillsgolfclub.se

Hills Golfklubb ligger i Mölndal utanför Göteborg. Man har ca 500 medlemmar.
Banan är ritad av välkände golfarkitekten Arthur Hill och har 18 hål. Banan har tilldelats 18 av 20 poäng i Peugeot Golf Guide (en av sex banor i Sverige). VD är Mats Sterner och styrelseordförande är Thomas Hedberg.