Hilti återigen bland Europas bästa arbetsgivare

Den årliga arbetsplatsstudien Great Place to Work® har för åttonde gången utsett Hilti som en av Europas bästa multinationella arbetsgivare. Hiltis anställda var särskilt positiva i sin bedömning av den företagskultur som man lever efter och det familjeägda företagets framtida fokus och riktning.

Vi är oerhört stolta att vi återigen är med på listan över de bästa arbetsgivarna i Europa. Priset visar att vi har lyckats leva efter vår företagskultur. Det är otroligt viktigt för oss att vi har alla medarbetare med på resan - att alla inom Hilti känner sig inkluderade, respekterade och involverade”, förklarar Anders Espe Kristensen, VD för Hilti.

Under detta års väldigt utmanande och inte minst sagt ovanliga omständigheter vill jag lyfta fram vår extremt starka team-känsla som under covid 19-krisen har känts ännu starkare än vanligt (även om än i ett mer ”virtuellt format” än vanligt). Samtidigt är vi mycket ödmjuka över att ha fått en topplacering, då vi vet att vi fortfarande har väldigt mycket som vi behöver jobba med och göra ännu bättre som arbetsplats.”, fortsätter Anders.

På plats 14 av över 3000 företag som deltog, förbättrades Hilti med 10 positioner jämfört med föregående år. Europeiska priset delas ut på grundval av årets utmärkelser i de nationella tävlingarna i Danmark, Finland, Polen, Spanien, Sverige, Belgien och Nederländerna där Hilti Sverige behöll förstaplaceringen som Sveriges bästa arbetsplats för tredje året i rad - ett resultat som visar på ett långsiktigt och målinriktat arbete kring kultur och ledarskap.

Resultaten från undersökningen visar tydligt att Hiltis anställda uppskattar att arbeta för ett framtidsinriktat familjeföretag som ger dem friheten att prova saker och utforska sina individuella styrkor. Michael Herrmann, delägare i Great Place to Work® tillägger: ”Det är anmärkningsvärt hur konsekvent Hilti lyckas förbli innovativt och dynamiskt under så många år, samtidigt som företaget bibehåller sin tillförlitlighet. Ett bra exempel på detta är de flexibla arbetstidsmodellerna som tar hänsyn till olika situationer och faser i livet. Det förtroende som företaget lägger till sina anställda motiverar dem och bygger hållbar lojalitet.

Fotnot: Great Place to Work® utför världens största medarbetarundersökning där man årligen undersöker 11,5 miljoner medarbetare från över 10 000 organisationer i 90 länder. Resultatet av en organisations undersökning används som grund för att förstå vad som fungerar och vad som kan förbättras för att nå bättre verksamhetsresultat och skapa en arbetsplatskultur där varje medarbetare mår bra och känner sig sedda, uppskattade, värdefulla och motiverade.