• Hilti SE/

Hilti ökar takten och produktiviteten - lanserar marknadens första bultpistol med en enda patron

Hiltis nya bultpistol DX 6, innebär en världsunik nyhet på byggmarknaden i och med verktygets enda universalpatron – en faktor som innebär att den kan användas för en mängd olika applikationer utan onödiga mellanmoment.

Hilti DX 6 krutdriven bultpistol applikationsbild

Byggnadsarbetare har tidigare varit tvungna att byta patroner för infästning av olika typer av material i betong eller stål. Detta innebär oundvikligen minskad produktivitet, särskilt om jobbet består av flera olika typer av arbetsmoment. DX 6 undanröjer detta genom att verktyget endast har en universalpatron som kan användas för varierade applikationer såsom montering av innerväggsskenor, isolering, vattensäkring och formsättning. Eftersom användaren behöver lägga mindre tid på att byta patroner kan arbetet utföras snabbare och effektivare - vilket innebär högre produktivitet på arbetsplatsen och ökar möjligheterna att hålla tidsramarna.

Det finns också möjlighet att komplettera med en kraftigare patron för särskilt krävande applikationer. Denna patron är ett kraftfullt tillskott med ett marknadsledande energiomfång på 140-345 J.

DX 6 krutdriven bultpistol

Nyheten DX 6 har också följande funktioner:

• Bluetooth-anslutning som varnar användarens smartphone när verktyget behöver rengöras eller lämnas in på service. Det innebär att underhållet kan planeras i förväg till ett passande tillfälle och man undviker överraskningar i sista minuten.
  • Verktyget är lätt att ta isär för rengöring genom en enkel knapptryckning.
  • Ett intuitivt framåtriktat regleringshjul, som är perfekt placerat för snabba justeringar – särskilt praktiskt om användaren växlar mellan olika jobb med olika typer av material.

Genom att förenkla arbetsmomenten kan DX 6 bidra till högre produktivitet och göra det möjligt för byggföretag att vinna tillbaka förlorad tid och öka vinstmarginalerna.

Effektivitet utan kompromiss med arbetsmiljön

Även om fördelarna med direktinfästning när det gäller effektivitet är uppenbara, glömmer man ofta hälso- och säkerhetsfördelarna. Traditionella infästningsmetoder, som till exempel borrning och fastsättning, åstadkommer mycket damm som kan vara oerhört skadligt för dem som arbetar inom byggbranschen.  Att arbeta med DX 6 är praktiskt taget helt dammfritt jämfört med de traditionella metoderna eftersom direktinfästningen med patronen gör att man kan utesluta borrning.

Oscar Borgenhede, Trade Manager på Hilti, kommenterar: "Vi vet hur viktigt det är för våra kunder att hålla en hög produktivitet och samtidigt värna om hälsa och säkerhet. Därför jobbar vi hela tiden för att hitta nya sätt att förbättra förutsättningarna för dessa båda områden. Direktinfästning i allmänhet är mycket säkrare än traditionell borrning och fastsättning. DX 6 är dessutom enkel att använda och erbjuder den mångsidighet som vi vet att kunderna letar efter. Vi ser med spänning fram emot att höra vad de tycker."

Hilti finns i mer än 120 länder med 30 000 anställda och är världsledande på att utveckla, tillverka och marknadsföra högkvalitativa produkter och tjänster som skapar mervärde för professionella kunder inom byggbranschen. Hilti Svenska AB, med ca 500 medarbetare och huvudkontor i Malmö, har en direktsäljande kår med ca 170 fältsäljare, 25 innesäljare och 13 butiker. Hilti har blivit utsedd till Sveriges Bästa Arbetsplats av Great Place to Work 2020, 2019, 2018, 2016, 2015 samt 2014.