• Hilti SE/

Hiltis hållbarhetsrapport 2019 – fokus på hälsa & säkerhet, jämlikhet och hållbar utveckling inom byggbranschen

Nu finns Hilti Svenska AB:s Hållbarhetsredovisning 2019 tillgänglig på www.hilti.se. Rapporten visar på goda framsteg inom reducering av koldioxidutsläpp och jämställdhet samt tydliggör hur bolaget förbättrar kundernas produktivitet, arbetsmiljö och hållbarhetsarbete genom att fortsatt erbjuda marknaden hållbara produkter och tjänster.

Hållbarhetsredovisningen beskriver Hiltis strategi, affärsmodell och verksamhet samt det arbete som har gjorts inom hållbarhet under 2019 och sammanfattar hur Hilti Svenska arbetar långsiktigt och fokuserat med sitt bidrag till en hållbar samhällsutveckling.

Vi ser hållbarhet som en avgörande faktor för att vara ledande inom vår bransch framöver. Vi är stolta över det arbete vi lagt ner inom hållbarhetsområdet de senaste åren, men vi är väl medvetna om att vi fortfarande har många områden som vi önskar och behöver jobba vidare med”, säger Anders Espe Kristensen, VD Hilti Svenska AB.

Vi vill ta ansvar nu och för framtiden vad gäller miljö, moral och etik dels genom hur vi bygger vårt bolag, hur vi engagerar oss socialt, och genom hur vi tar ett stort ansvar för hälsa & säkerhet i byggbranschen” , fortsätter Anders Espe Kristensen.

• Hilti Svenskas hållbarhetsarbete är kopplat till FN:s globala mål, såsom jämställdhet, anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, hållbara städer och samhällen, hållbar konsumtion samt att bekämpa klimatförändringarna.

Under 2019 har Hilti Svenska minskat sina koldioxidutsläpp per omsättning med 53% jämfört med basåret 2009 och har som mål att vara fossilfria till 2030. Hilti Svenska arbetar även vidare med att vara en jämställd organisation och har idag en organisation bestående av 26% kvinnor och ett fokuserat arbete på att säkerställa lika lön för lika arbete gör att Hilti Svenska kan visa på en jämlik lönebild mellan män och kvinnor.

Hilti erbjuder produkter och tjänster för att säkerställa hög produktivitet och god arbetsmiljö med minimal påverkan på miljön. Hilti Svenska har därför under 2019 utbildat 3551 yrkesarbetare inom arbetsmiljö och har även under året varit ledande i framtagandet av två utbildningsstationer kring handhållna maskiner (Vibrationer och Förlorad kontroll) på Byggbranschens Säkerhetspark utanför Arlanda.

Vi tycker det är viktigt att erbjuda våra kunder dokumentation och transparens kring våra produkter, så att kunderna har möjlighet att välja de mest miljövänliga och effektiva produkterna för just deras byggprojekt. Hilti Svenska arbetar därför kontinuerligt med att få produkter registrerade och bedömda i branschens olika miljödatabaser.

Hiltikoncernen äger hela värdekedjan och tar ansvar från tillverkning till försäljning, transporter exkluderat. Det innebär att vi har kontroll över produkternas livscykel.Hilti erbjuder verktyg med en återvinningsbarhet med upp till 99%.