• Hilti SE/

Hiltis hållbarhetsredovisning 2020 – framsteg inom hälsa & säkerhet, jämlikhet och hållbara produktinnovationer

Årets hållbarhetsredovisning från Hilti Svenska AB visar på framsteg inom reducering av koldioxidutsläpp och tydliggör hur bolaget arbetar med att göra byggindustrin mer hållbar och förbättra kundernas arbetsmiljö genom att fortsatt erbjuda hållbara produkter och tjänster.

Hållbarhetsredovisningen beskriver Hiltis hållbarhetsstrategi och det arbete och framgångar som har gjorts inom hållbarhet under 2020 samt beskriver hur bolaget arbetar långsiktigt och fokuserat med sitt bidrag till en hållbar samhällsutveckling.

”Vi är stolta över det arbete vi har lagt ner inom hållbarhetsområdet de senaste åren och hur vi har utvecklats tillsmanmans med våra kunder och deras behov ”, säger Anders Espe Kristensen, VD Hilti Svenska AB.

”Våra framsteg inom hållbarhet – det vill säga miljö, hälsa & säkerhet och social hållbarhet – är i högsta grad mätbara och konkreta. Vi tar ett stort ansvar nu och för framtiden vad gäller dessa områden och hur vi bygger vårt bolag och våra affärer - så att vi kan ge ett substantiellt bidrag till att skapa en bättre framtid både inom byggbranschen och för samhället generellt.”, fortsätter Anders Espe Kristensen.

Hilti Svenska har som mål att vara fossilfria till 2030 och har under 2020 investerat i laddhybridsbilar och laddboxar i hemmen hos utesäljare.

Hilti arbetar även vidare med att vara en jämställd organisation och har idag en organisation bestående av 26% kvinnor och ett fokuserat arbete på att säkerställa lika lön för lika arbete gör att Hilti Svenska kan visa på en jämlik lönebild mellan män och kvinnor.

Hilti erbjuder produkter och tjänster för att säkerställa hög produktivitet och

god arbetsmiljö med minimal påverkan på miljön. Exempelvis lanserades ett exoskelett under 2020 - en världsnyhet för byggindustrin. Exoskelettet minskar belast­ningen på armar och axlar vid arbete över brösthöjd.

”Hilti fortsätter att investera, utveckla och ligga i framkant när det gäller branschens arbetsmiljö och exoskelettet EXO-O1 är en av flera viktiga satsningar för att göra byggindustrin mer hållbar.” säger Fabio Pedrazzi direktör i Hiltis ledningsgrupp.

Miljömedvetenheten kring Hiltis produkter börjar redan i forskningsstadiet, där bolagets affärsmodell bygger på att äga hela värdekedjan, från utveckling och forskning till produktion, direktförsäljning, service och verkstad. Detta innebär att Hilti har kontroll över produkternas kompletta livscykel och kan därigenom erbjuda verktyg med en återvinningsbarhet med upp till 99%.

Lansering av global hållbarhetsstrategi tydliggör Hilti-koncernens hållbarhetsmål

Hilti Svenska AB:s hållbarhetsrapport redovisas jämlöpande med Hilti-koncernens första hållbarhetsredovisning. Koncernens hållbarhetsredovisning beskriver och tydliggör Hiltis globala mål kring miljö, människor och samhälle.

Hilti Svenska AB Hållbarhetsredovisning 2020

Hilti Group Global Sustainability Report 2020

Hilti finns i mer än 120 länder med 30 000 anställda och är världsledande på att utveckla, tillverka och marknadsföra högkvalitativa produkter och tjänster som skapar mervärde för professionella kunder inom byggbranschen. Hilti Svenska AB, med ca 500 medarbetare och huvudkontor i Malmö, har en direktsäljande kår med ca 170 fältsäljare, 25 innesäljare och 13 butiker. Hilti har blivit utsedd till Sveriges Bästa Arbetsplats av Great Place to Work 2014, 2015, 2016, 2018, 2019 samt 2020.