Lansering av luftrenare ger komplett system för dammfria arbetsplatser

Även med marknadens bästa dammreduceringssystem, finns det alltid en risk att luftburet damm cirkulerar på byggarbetsplatsen, även efter att arbetet slutförts. Med Hiltis branschledande portfölj av dammreduceringsenheter (DRS) och senaste lansering av luftrenarna AIC 1000 och AIC 2000, elimineras större delen av de luftburna dammpartiklarna med en rad hälso- och produktivitetsrelaterade fördelar som följd.

Hilti luftrenare och arbetsplatsdammsugare

Komplett system som säkrar dammfri miljö

Till Hiltis breda portfölj av produktiva verktyg, erbjuds dammreduceringsenheter (DRS) som säkerställer en effektiv uppsamling upp till 95% av dammet redan vid källan. Genom att ansluta en luftrenare, minskar man ytterligare arbetslagets exponering för luftburet damm genom att ta bort de fina dammpartiklarna som en dammsugare inte fångar upp.

Säkrare arbetsplatser med högre produktivitet som bonus

Årets lansering av luftrenarna AIC 1000 och AIC 2000 kompletterar verktygsbaserade dammsugarenheter i att skapa praktiskt taget dammfria arbetsplatser. Utöver de givna hälsorelaterade fördelarna, går det mindre tid till rengöring då luftrenarna avlägsnar fint damm från luften innan det hinner ansamlas - vilket minskar mängden som är kvar att städa upp i slutet av arbetsdagen.

De nya dammfällorna AIC 1000 och 2000 är ytterligare ett steg mot en totalt dammfri arbetsmiljö för våra kunder", säger Isabella Lantz, produktchef Hälsa & Säkerhet på Hilti

Utöver de fantastiska lösningar för dammreducering som finns att tillgå, kan nästa steg vara att förändra invanda mönster och rutiner. Genom att i stället för att borra, byta till vår batteridrivna spikpistol erbjuds ett tystare och i princip dammfritt alternativ. Ett annat sätt att generera mindre damm på bygget kan vara att använda våra ingjutningsskenor som innebär betydligt mindre borrning..”, avslutar Isabella Lantz.

Exempel på Hiltis innovationer inom dammhantering:

Dammsugare VC-X 20/40

• Kompakta universaldammsugare med automatisk filterrengöring för torrt damm och våt-användning.
  • Utformade för mångsidig användning – tillräckligt kompakta och lätta för att till exempel enkelt kunna förflyttas mellan våningsplan.
  • Adaptiv filterrengöring – rengör luftfiltret så snart det är nödvändigt för att hålla dammborttagningsprestandan på en hög nivå.
  • Uppkoppling via Bluetooth® vilket ger återkoppling i realtid på dammsugarens filterstatus, sugstyrka samt möjliggör på- och avstängning via fjärrkontroll.

Luftrenare AIC 1000, AIC 2000

• En låg vikt (AIC 2000: 16 kg/AIC 1000 15 kg), inklusive stora hjul och ett teleskophandtag gör dem mobila och enkla att transportera i det dagliga arbetet.
  • Mångsidig och praktisk design – kan enkelt integreras i dammväggar och inga tillbehör behövs för montering av slangar.
  • Skapar undertrycksområden som hjälper till att hålla kvar dammet inom en viss isoleringszon.
  • Lämplig för fina dammpartiklar, till exempel från farliga byggmaterial som tar lång tid att lägga sig (inklusive kvartsdamm).

Isabella Lantz
Produktchef Hälsa & Säkerhet