Tvåsiffrig tillväxt för Hilti Group

Hilti Group uppnådde en total försäljning på nästan 6 miljarder CHF 2021, 12,1 procent över föregående års nivå. I lokala valutor uppgick försäljningsökningen till 12,2 procent.

Återhämtningen inom byggbranschen fortsatte under de fyra sista månaderna av 2021. Vi kunde upprätthålla tvåsiffrig tillväxt i en relativt stabil valutamiljö och kompensera fullt ut för den pandemirelaterade nedgången i försäljningen föregående år. Detta har gjort det möjligt för oss att avsluta året långt över nivån före krisen i lokala valutor”, förklarar vd Christoph Loos.

I Europa ökade försäljningen med 13,8 procent i lokala valutor med särskilt stark tillväxt i Medelhavsländerna. Även USA genererade tvåsiffrig tillväxt på 10,5 procent, där Latinamerika visade särskilt kraftfulla höga vinster. I Asien/Stillahavsområdet ökade försäljningen med 8,9 procent. Särskilt Sydostasien fick fortfarande brottas med allvarliga COVID-19-relaterade restriktioner. De östeuropeiska länderna bidrog främst till den betydande ökningen med 12,3 procent i regionen Östeuropa/Mellanöstern/Afrika. Gulfstaternas resultat föll förväntat på grund av pågående utmaningar och Turkiets valutadevalvering hade en negativ inverkan.

Trots pågående pandemirelaterade utmaningar i den globala leverantörskedjan och nuvarande politiska spänningar förväntar sig Hilti Group en positiv utveckling inom byggbranschen 2022 och siktar återigen på tvåsiffrig försäljningstillväxt.

​​​

Hilti finns i mer än 120 länder med 31 000 anställda och är världsledande på att utveckla, tillverka och marknadsföra högkvalitativa produkter och tjänster som skapar mervärde för professionella kunder inom byggbranschen. Hilti Svenska AB, med ca 500 medarbetare och huvudkontor i Malmö, har en direktsäljande kår med ca 170 fältsäljare, 25 innesäljare och 13 butiker. Hilti har blivit utsedd till Sveriges Bästa Arbetsplats av Great Place to Work 2014, 2015, 2016, 2018, 2019 samt 2020.