• Hilti/

En musikalisk sannsaga - Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela gästar Göteborg och Stockholm.

Report this content

Det blir Sverigepremiär när den världsberömda orkestern Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela tillsammans med stjärndirigenten Gustavo Dudamel i dagarna gästar Sverige.  Orkestern är sprungen ur El Sistema, en musikskolemodell som startades av José Antonio Abreu 1975 och som belönades med Polarpriset 2009.

Idag består El Sistema av över en kvart miljon unga musiker och Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela utgör själva essensen av José Antonio Abreus vision. Under konserterna i Sverige dirigeras orkestern av Gustavo Dudamel, en av de mest framträdande dirigenterna idag. Gustavo, som själv är en produkt av El Sistema, är inte bara chefsdirigent för Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela utan även för Göteborgs Symfoniker och Los Angeles Philharmonic.

På repertoaren står bland annat Stravinskys ”Våroffer” men även venezuelanska och latinamerikanska verk. Musiken framförds på instrument i världsklass, Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela har nämligen genom Hilti Foundation fått tillgång till instrument i yppersta klass, bland annat en fiol av den napolitanska mästaren Lorenzo Ventapane, daterad till mellan år 1840 och 1850.

Hilti Foundation bedriver ett flertal kulturella och sociala engagemang runt om i världen med visionen om att bygga en bättre framtid genom att bland annat stötta barns och ungdomars utvecklingsmöjligheter på olika sätt. Det stämmer väl överens med musikskolemodellen El Sistema som startades av José Antonio Abreu år 1975 och som belönades med Polarpriset för sitt framgångsrika arbete år 2009. Modellens vision - ”Att bygga en bättre framtid för barn och ungdomar genom musiken, bort ifrån fattigdom, droger och våld” - har blivit verklighet för bortemot en miljon barn. Idag består El Sistema av över en kvarts miljon unga musiker där Simón Bolívar Youth Orchestra utgör själva essensen av Abreus vision. Sponsringen av orkestern uppfyller principerna för Hilti Foundations stödprogram i flera avseenden.

– Vi stödjer inte bara det kulturella engagemanget, utan framförallt musikutbildningen för de unga musikerna. Utbildningen ger dem en möjlighet att bli självständiga och få en tryggare inkomst, säger Egbert Appel VD för Hilti Foundation.

För mer information kontakta:

Ulf Kvarnbro, Hilti Svenska AB, 070-553 67 23, ulf.kvarnbro@hilti.com

Urban Ward, Göteborgs Symfoniker, 031-726 53 15, urban.ward@gso.se

Mer information finns på:

www.hilti-foundation.org