• Hilti/

Sverigepremiär för den världsberömda orkestern The Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela under ledning av Gustavo Dudamel

Report this content

Välkommen till en presskonferens i absolut världsklass. Lyssna till fantastisk musik framförd av Simón Bolívar String Quartet under ledning av den vida erkända dirigenten Gustavo Dudamel. Under presskonferensen kommer smakprov från konserterna med den samlade Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela att framföras.

Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela bjuder upp till en ouvertyr i samband med konserterna i Göteborg den 7 - 9 juni och Stockholm den 13 juni. Kom och lyssna till José Antonio Abreu, upphovsmannen till musikskolemodellen El Sistema, när han berättar om sitt livsverk i ord, bild och musik. Under presskonferensen närvarar även den världsberömda dirigenten Gustavo Dudamel. Dessutom kommer Helena Wessman, VD för Göteborgs Symfoniker samt Hilti Foundations VD Egbert Appel och VD Aksel Ringvold, Hiliti Sverige att finnas på plats.

Hilti Foundation bedriver ett flertal kulturella och sociala engagemang runt om i världen med visionen om att bygga en bättre framtid genom att bland annat stötta barns och ungdomars utvecklingsmöjligheter på olika sätt. Det stämmer väl överens med musikskolemodellen El Sistema som startades av José Antonio Abreu år 1975 och som belönades med Polarpriset för sitt framgångsrika arbete år 2009. Modellens vision - ”Att bygga en bättre framtid för barn och ungdomar genom musiken, bort ifrån fattigdom, droger och våld” - har blivit verklighet för bortemot en miljon barn. Idag består El Sistema av över en kvarts miljon unga musiker där Simón Bolívar Youth Orchestra utgör själva essensen av Abreus vision.

Chefsdirigent Gustavo Dudamel är det musikaliska underbarnet från El Sistema och utsedd till en av världens 100 viktigaste personer av Time Magazine. Idag är han chefsdirigent för Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela och Göteborgs Symfoniker men även konstnärlig ledare för Los Angeles Philharmonic.

Datum: 8 juni 2010.

Tid. 14:30-15:30

Plats: Göteborgs konserthus, Viktor Rydbergssalen

Anmälan görs via e-post till: carina.kristoffersen@hilti.com