• Himss/

European eHealth Week 2011: Registreringen öppnar; starkt stöd från ledande sjukhus och föreningar

Report this content

Bryssel, Belgien och Budapest, Ungern (24 jan 2011) - Registreringen är nu öppen för årets evenemang inom eHälsa, eHealth Week 2011, som äger rum i Budapest, Ungern den 10-12 maj 2011 (http://www .ehealthweek.org). Det ungerska ordförandeskapet för Europeiska unionen, Europeiska kommissionen och HIMSS Europa inbjuder alla som verkar inom eHälsa till vad som har utvecklats till det viktigaste evenemanget för europeiska experter inom e-hälsa.

Evenemanget lockar beslutsfattare på regeringsnivå, industriledare och Europas mest inflytelserika CIO:er från både sjukhus och vårdorganisationer. ”Hälso-och sjukvård blir allt mer en global angelägenhet. För en internationell vårdgivare som oss är eHealth Week 2011 ett utmärkt tillfälle att hålla oss uppdaterade med den senaste utvecklingen”, säger Uwe Poettgen, Chief Information Officer på tyska Asklepios Hospital Group och en av de mer tongivande personerna i det innovativa sjukhusprogrammet Asklepios Future. I ett anförande kommer han även att tala om framtida investeringar i hälso- och sjukvårdssystemen.  eHealth Week 2011 är inriktat på ”e-hälsovård i tider av åtstramning: hur uppnår vi maximal nytta”. Idag står sjukvården står inför betydande utmaningar, bland annat demografiska förändringar och minskade resurser, något som också kommer att uppmärksammas under evenemanget. ”Människor lever längre och de bör kunna göra det så aktivt och självständigt som möjligt”, förklarar Neelie Kroes, EU-kommissionens vice ordförande och kommissionär för den digitala agendan.

eHealth Week 2011 är ett samarbete mellan Europeiska kommissionens ministerkonferens och World of Health IT Conference & Exhibition. Den ungerska regeringen, som innehar det roterande ordförandeskapet för Europeiska rådet, är värd för evenemanget.

”E-hälsovård spelar en viktig roll för att modernisera vården, det kan bidra till en mer effektiv, effektiv och hållbar hälso- och sjukvård.  It kan stödja evidensbaserade beslut om hälsopolitik och kan spela en nyckelroll när det gäller att möta de utmaningar som sjukvården står inför, så som arbetskraftsbrist och ökade krav i samband med åldrande befolkning ”, säger Dr Miklos Szocska, ungersk minister för hälsovård. Jeremy Bonfini, Executive Vice President på Global HIMSS säger:  ”eHealth Week i Budapest kommer att visa vårdpersonal och branschens aktörer hur vården kan förlängas från sjukhuset till hemmet och effektivt ge den vårdkvalitet som krävs för  en allt äldre befolkningen.”

eHealth week 2011 vill även välkomna många nya partners, som IMI (Innovative Medicines Initiative) – den största offentlig/privata partnern inom biovetenskap – som även i år kommer att hålla i ett eget forum. Andra partners är Netc @ rds och Europeiska MHealth Alliance (EuMHA).

För regelbundna uppdateringar, besök http://www.ehealthweek.org samt http://www.worldofhealthit.org

Följ oss även på Twitter:  http://twitter.com/EU_ehealthweek

För ytterligare information, vänligen kontakta:

HIMSS Europe                                                 European Commission

Christina Roosen                                                Corinne Wenner

croosen@himss.org                                           corinne.wenner@ec.europa.eu

T:  +32 2 793 7633                                             T: +32 2 296 4194

IT communication (agency)                             Informationcompagniet AB (agency)

jmiglesias@itcomunicacion.com                       andre.persson@infocomp.se

T : +34 93 362 10 34                                          T: +46 73 206 57 47

eHealth Week 2011 samlar de viktigaste aktörerna inom Europas hälso-och sjukvård, allt från politiska beslutsfattare, till leverantörer av tjänster. Men också försäkringsbolag, forskningsinstitutioner och patientorganisationer. eHealth Week 2011 kommer också att vara värd för eHealth Government Initiative, ett formellt organ som syftar till att sammankoppla nationella hälsosystem i Europa. Den senaste upplagan, eHealth Week 2010 i Barcelona, samlade mer än 3 000 delegater, varav mer än 100 var svenskar. Det här gör eHealth Week till den största paneuropeiska eHälsoevenemanget någonsin. För mer information besök, www.worldofhealthit.org

Läs mer om European Commission - ICT for Health