• Himss/

Stort fokus på ökad kvalitet med hjälp av it-lösningar inom vården på eHealth Week 2011

Report this content

Budapest blir platsen när politiska ledare, sjukhusrepresentanter och ledande företrädare för it-industrin träffas under eHälsoveckan den 10-13 maj 2011. Denna gång blir det fokus på de kostnads- och kvalitetsfördelar som it i vården kan innebära.  Sverige, som var en av de stora besöks- och utställarländerna i Barcelona 2010, väntas bli en stor deltagare även denna gång.

“29 procent av EU-medborgarna kommer att vara över 65 år 2050. Samtidigt genomlever vi den djupaste krisen på årtionden. Den stora utmaningen för vår tid blir därför att åstadkomma mer för mindre. eHälsa är ett av de bästa sätten att möta dessa utmaningar”, säger Neelie Kroes, vice ordförande för Europeiska kommissionen och kommissionär för digitala frågor. “Som ett led i detta har den Europeiska kommissionen därför lagt ett förslag om nyckelåtgärder inom området e-hälsa. Dessa nyckelåtgärder är några av de initiativ som kommer att diskuteras vid eHealth Week i Budapest.”

Europa och Sverige är världsledande inom området eHälsa och bara de senaste 20 åren har den Europeiska kommissionen finansierat forskning på området med mer än 1 182 miljarder euro.

“Hälsosektorn kommer under det ungerska ordförandeskapet att fokusera på att utveckla hållbara system som svarar upp mot de sociala behoven. Vi kommer att betona användningen av strukturfonderna för att modernisera infrastrukturen inom hälsovården, samt understryka vikten av evidensbaserad hälso-och sjukvårdspolitik”, säger Ungerns minister för hälsovård, Dr Miklós Szócska, vars land även kommer att ta över det roterande EU-ordförandeskapet från Belgien.

Rollen som eHälsa kan spela i tider av ekonomisk oro kommer att vara en central fråga för eHealth Week 2011. "E-hälsolösningar kan nu erbjuda vård på såväl sjukhuset som i hemmet. Det är det enda sättet att minska den ekonomiska och den mänskliga belastningen av resurser i vården. Det här är en viktig fråga för de länder som just nu kämpar för att återhämta sig efter finanskrisen”, säger Jeremy Bonfini, Senior Vice President för Global Services på HIMSS Europa.

Den europeiska eHälsomarknaden uppskattas för närvarande uppgå till cirka 15 miljarder euro, och växer med en årstakt på 2,9 procent. Bland de företag som redan har bekräftat sitt deltagande i eHealth Week 2011 finns namn som AGFA Healthcare, Episka, Hitachi Data Systems, InterSystems, Microsoft och Oracle.

eHealth Week 2011 samlar de viktigaste aktörerna inom Europas hälso-och sjukvård, allt från politiska beslutsfattare, till leverantörer av tjänster. Men också försäkringsbolag, forskningsinstitutioner och patientorganisationer. eHealth Week 2011 kommer också att vara värd för eHealth Government Initiative, ett formellt organ som syftar till att sammankoppla nationella hälsosystem i Europa. Den senaste upplagan, eHealth Week 2010 i Barcelona, samlade mer än 3 000 delegater, varav mer än 100 var svenskar. Det här gör eHealth Week till den största paneuropeiska eHälsoevenemanget någonsin. För mer information besök, www.worldofhealthit.org

HIMSS Europe
Christina Roosen