Ännu ett Rekordkvartal för HIQ

Omsättningen för det första kvartalet 2012 uppgår till 379,4 (326,1) Mkr, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 62,9 (49,1) Mkr, en rörelsemarginal på 16,6 procent. Likvida medel är 234,2 Mkr. Bolagsstämman har fattat beslut om en utdelning på 2,20 kr per aktie, totalt 116 Mkr, i form av en split med obligatoriskt inlösenförfarande.

– Årets första kvartal är återigen ett rekordkvartal för HiQ. Jag är stolt och glad över att få jobba med duktiga och engagerade medarbetare och kunder som förenklar människors liv, säger HiQs koncernchef och VD Lars Stugemo.

– Under det första kvartalet sätter vi rekord i omsättning och vinst och vi har aldrig haft en bättre finansiell ställning, så det är klart att vi har all anledning att vara glada. Vi har aldrig heller varit fler anställda än vad vi är idag, fortsätter Lars Stugemo.

Vi hjälper våra kunder att förenkla och förbättra med hjälp av teknik, affärs- och verksamhetskunnande. I årets första kvartal vinner vi nya ramavtal med spännande kunder som Skandia och Swedbank. Vi lever i en tid där den mobila livsstilen slår igenom på bred front. Man handlar med hjälp av sin mobil, deklarerar via sms, ser på TV i mobilen och läser dagsfärska tidningar i läsplattan.

– HiQ stärker sin position som nordisk IT- och managementkonsult ytterligare. Vi jobbar nära våra innovativa och framåtriktade kunder för att stärka affärsnyttan i uppdragen. IT och mobilitet är i högsta grad affärskritiskt och HiQ hjälper till att förenkla och förbättra och skapa en bättre värld, avslutar Lars Stugemo.

HiQs VD och koncernchef Lars Stugemo presenterar rapporten idag, torsdagen den
26 april klockan 09.00, på HiQs kontor på Regeringsgatan 20 i Stockholm.
Rapporten kan beställas på 08-588 90 000 eller hämtas på
www.hiq.se

Informationen är sådan som HiQ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande kl. 07.30 den 26 april 2012

För ytterligare information, kontakta gärna:
Lars Stugemo, koncernchef och VD HiQ, tel: 08-588 90 000
Peter L. Häggström, Marknads- och Informationschef, tel: 08-588 90 000, 0704-200 103

HiQ