Appello och HiQ i samarbete vid anpassning av GPS-navigator för iPhone

HiQ har fått i uppdrag av Appello, som utvecklar och säljer avancerad navigationsutrustning för telekom, logistik och fordonsindustrin, att hjälpa till med anpassning och utveckling av Appellos navigationsplattform, Wisepilot, för iPhone. Den nya applikationen finns tillgänglig att ladda ner i Apples App Store sedan i februari.

HiQs uppdrag har varit att bistå Apello i mjukvaruutvecklingen av en Wisepilot-version för iPhone. Appellos navigationsplattfrom Wisepilot är en av de ledande i branschen och är tillgänglig för över 300 mobiltelefonmodeller. För att kunna nyttja iPhones alla möjligheter också för navigation har Appello gett i uppdrag åt HiQ att utveckla och anpassa applikationen från grunden med iPhone-specifika tekniker som Objective C, UIKit och Open GL ES. Appello har tagit fram navigatorn i nära samarbete med några av deras viktigaste kunder såsom TeliaSonera och T-Mobile, vilka erbjuder sina kunder applikationen under eget varumärke, exempelvis Telia Navigator. Applikationen kan laddas ner gratis från Apples App Store och konsumenter kan sedan välja mellan flera olika abonnemangsperioder (dag, vecka och år) vilka enkelt köps direkt i mobilen. – Vår nya applikation är unik på flera sätt. Det finns ett flertal navigatörer på marknaden idag, men ingen som erbjuder användaren en gratis initial testperiod, stor flexibilitet gällande de olika abonnemangsformerna och en ny unik funktion i form av one line search. Navigatorn är en onlinebaserad lösning vilket gör att användarna alltid garanteras de senaste kartorna, trafikinformationen samt fartkameravarningar. Dessutom är den integrerad med Eniros Gula Sidorna vilket gör det möjligt för användaren att söka på personer och företag, säger Martin Svensson, VD på Appello. – Vårt utvecklingsprojekt med HiQ har fungerat väldigt bra. HiQ har kunnat tillhandahålla rätt kompetens och gedigen erfarenhet av iPhone-utveckling, lösningen blev framtagen enligt överenskommen tidplan och kostnad och med hög kvalitet. Vi är mycket nöjda att ha valt HiQ som vår partner för detta projekt, säger Martin Svensson. – Att utveckla de specifika iPhone-applikationerna för Telia och T-Mobile har varit ett roligt och utmanande projekt, främst på grund av att vi använt så många olika utvecklingsramverk i en och samma applikation. Formgivningen av användargränssnittet har varit en spännande process då vi har varit tvungna att ta hänsyn till helt andra aspekter än de vi traditionellt gör när vi bygger iPhone-applikationer, säger Fil. Dr Johan Sanneblad, affärsutvecklare Mobila Applikationer på HiQ Göteborg. När man bygger en bilnavigator måste man också tänka på interaktionsaspekter som skiljer sig radikalt från vanliga mobila applikationer. – Efterfrågan på kompetens inom mobil applikationsutveckling ökar, både för iPhone och andra plattformar som exempelvis Android. Projektet för Appello är ett av de större utvecklingsprojekten för iPhone i Sverige det senaste året och vi är givetvis jätteglada över att ha fått det här uppdraget. Jag ser det som en bekräftelse på att HiQ har ett mycket starkt varumärke när det gäller den här typen av utvecklingsuppdrag, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ Göteborg. – HiQ har arbetat med mobilitet och kommunikation i flera år och har en mycket stark position inom området. Nya plattformar skapar helt nya förutsättningar för företag att nå sina slutkunder via mobilen, en mycket spännande trend. Vikten av att ha en tydlig strategi när det gäller mobilitet ökar och vi hjälper våra kunder att hitta rätt på denna spännande marknad, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ. Om Appello: Appello är en ledande leverantör av mobil GPS-navigation som erbjuder skräddarsydda lösningar till mobiloperatörer, mobiltelefontillverkare och företag. Appello har utvecklat WISEPILOT®, en unik tillika prisbelönt navigationsplattform för mobila enheter som förser fordons- och telekomindustrin med applikationer. Appellos kundbas täcker några av Europas största mobiloperatörer, telekomdistributörer, webbportaler, adressregister, mobiltelefontillverkare och telekomintegratörer. Appello har sitt högkvarter i Göteborg i Sverige. För mer information, kontakta gärna: Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel : 08-588 90 000 Jerker Lindsten, VD HiQ Göteborg, tel: 031-743 91 00 Martin Svensson, VD Appello, Göteborg tel: +46 730 255 299 Annika Billberg, Informationschef HiQ, tel: 08-588 90 015, 0704-200 103