FORTSATT STARK TILLVÄXT OCH ÖKAD VINST

Omsättningen för perioden januari till och med september 2011 uppgår till 923,9 (794,6) Mkr, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet för de första nio månaderna ökar med 15,4 Mkr jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 123,8 (108,4) Mkr, en rörelsemarginal på 13,4 procent. Likvida medel är 133,9 (89,6) Mkr.

– Det tredje kvartalet är fortsatt bra för HiQ. Vi inleder spännande samarbeten med nya kunder och stärker redan befintliga kundsamarbeten. HiQ rekryterar nya medarbetare och vi har ett bra kassaflöde och en solid finansiell ställning, säger koncernchef och VD Lars Stugemo.

2011 är året då den mobila livsstilen slår igenom. Idag är vi uppkopplade hela tiden, så att vi alltid har tillgång till information, kunskap och våra nätverk. HiQ förenklar människors liv, genom att hjälpa sina kunder med de bästa lösningarna i detta moderna kommunikationssamhälle.

Till exempel utvecklar HiQ mobila tjänster för banker, så att bankkunder snabbare och enklare kan göra sina bankärenden via sin smartphone. Inom fordonsindustrin får HiQ rollen som strategisk partner för området aktiv säkerhet och är med och förenklar bilförarens bilkörning – en förenkling som sparar liv på våra vägar.

- HiQ står starkt med god balansräkning, en bred marknadsmix från tio branscher, ett välrenommerat varumärke och mer än 15 års erfarenhet. Med obelånad balansräkning, starka kassaflöden och god likviditet har HiQ möjligheter att flytta fram marknadspositionen ytterligare. Vi prioriterar kvalitet, lönsamhet och tillväxt, i den ordningen, avslutar Lars Stugemo.

HiQ:s VD och koncernchef Lars Stugemo presenterar rapporten idag, torsdagen den
20 oktober klockan 09.00, på HiQs nya kontor på Regeringsgatan 20 i Stockholm.
Rapporten kan beställas på 08-588 90 000 eller hämtas på www.hiq.se

Informationen är sådan som HiQ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande kl 07.30 den 20 oktober 2011

För ytterligare information, kontakta gärna:
Lars Stugemo, Koncernchef och VD HiQ, tel: 08-588 90 000
Fredrik Malm, CFO och IR-ansvarig, tel: 0704-200 017

HiQ är IT- och managementkonsultföretaget som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har nästan 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se