HiQ BEFÄSTER SIN LEDARPOSITION INOM MOBILA BANKTJÄNSTER

HiQ hjälper S-gruppen i Finland att utveckla nästa generations mobila banktjänster. S-mobil, som lanserades i november, har fått ett fantastiskt mottagande av både användare och experter. Den nya tjänsten är en finalist i två kategorier i Grand One, en stor tävling för digitala lösningar. Med S-mobil befäster HiQ sin ledande position inom innovativa mobila bank- och betaltjänster.

- Vi vill erbjuda våra kunder de bästa möjliga tjänsterna. Användarna har gett S-mobil ett snittbetyg på 4,5 stjärnor vilket visar att tjänsten verkligen har lyckats möta användarnas behov. Att nomineras som finalist i Grand One visar att vi är föregångare i utvecklingen av digitala kundupplevelser, säger Jari Sinkkonen, chef för privatkundsverksamhet på S-Banken, som är S-gruppens butiksbank.

Med S-Mobil kan S-gruppens ägarkunder hantera sina bankärenden samtidigt som de sköter sina dagliga inköp. S-mobil är världens första mobilbank som integrerats med ett bonuskundssystem från handeln. Tjänsten kommer även att underlätta kundernas vardag med personliga rabattkuponger och funktionalitet för att hitta serviceombud. HiQ ansvarade för vidareutveckling av konceptet och tekniskt genomförande.

HiQ har positionerat sig som en expert inom mobilitet och digitala bank- och betallösningar. HiQ har skapat många framgångsrika lösningar inom området, bland annat mobila betaltjänsten Swish som har över en miljon aktiva användare.

- Närmare 20 års erfarenhet från telekomsektorn har gett oss ett djupt kunnande, med vilket vi hjälper våra kunder att skapa nya affärer. Vi brinner för att förenkla människors liv och vardag, och samma drivkraft finns hos S-Banken. Vi är otroligt stolta när vi kan hjälpa dem att nå sina mål, säger Jukka Rautio, VD för HiQ Finland.

Grand One-vinnarna utses på en gala i Helsingfors den 27 mars. S-mobil är nominerad i kategorierna ”Bästa mobiltjänst” och ”Bästa UX-design”.

S-Banken tillhör S-gruppen och är en finländsk butiksbank med över 2,6 miljoner kunder. S-Banken erbjuder tjänster för skötsel av den dagliga ekonomin, sparande och finansiering av inköp.
S-Banken betjänar sina kunder via ombud på fler än 700 av S-gruppens serviceställen över hela Finland, samt via online- och telefonbank. S-Bankens tjänster är främst riktade till användare av S-förmånskortet.

Jukka Rautio, VD, HiQ Finland, tel +358 40 827 1142

Laura Manninen, tf Informationschef HiQ, tel. +46 734 481 317

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se