HiQ FÖRENKLAR IT FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING

Kommunikationsmyndigheten PTS (Post och Telestyrelsen) satsar med hjälp av HiQ på utvecklingsprojekt för ökad tillgänglighet och användbarhet inom IT, elektroniska tjänster och elektronisk kommunikation för personer med funktionsnedsättning.

HiQ arbetar sedan två år tillbaka hos PTS som beställarstöd, vilket innebär att arbeta fram en ny projektmetodik runt utvecklingsprojekt, kvalitetsgranskning, mentorskap samt upprättande av stödjande dokumentation. Detta bidrar till bättre beslutsunderlag och ökad effektivitet för kunden. HiQ har också hjälpt PTS med programmet Telepriskollen, där man på ett enkelt sätt kan jämföra priser för mobiltelefoni, fast telefoni och internet.

- Det känns bra att vi kan förenkla IT-användandet för personer med funktionsnedsättning. IT är till för alla och vi har skapat ett resultat tillsammans med PTS som vi alla kan vara stolta över, säger Lars Stugemo koncernchef och VD för HiQ.

PTS anordnar också innovationstävlingar där HiQ bland annat arbetar som projektledare. I temat ”Kultur och Fritid” delas priset ut den 3 maj på Nalen i Stockholm, med Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth som en av talarna.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000
Anna Jennehov, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 049, 070-4200 049

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 200 anställda med kontor i Norden och Östeuropa. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.