HiQ GER ENERGIBRANSCHEN KVALITET

HiQ hjälper den finska energileverantören Kuopio Energy i ett omfattande projekt som ska implementera tjänster för automatisk mätarhantering. HiQ tillhandahåller tjänster för kvalitetskontroll och testhantering till Kuopio Energy. Projektets mål är att garantera framgång när smarta mätare ska massinstalleras inom de områden som försörjs av Kuopio Energy.

”Som kommunal leverantör är det vårt ansvar att garantera att elförsörjningen fungerar problemfritt. Därför är kvalitetskontroll en nödvändig komponent som stödjer vår kärnverksamhet och som det är bäst att anlita en expert för. För testfasen ville vi engagera en extern partner med djupa kunskaper i kvalitetsfrågor och som känner till branschens krav. Vi valde HiQ som partner på grund av företagets omfattande expertis och enastående referenser", säger Valto Jalkanen, nätchef på Kuopio Energy.

Den testningstjänst som HiQ tillhandahåller gör att Kuopio Energy kan minimera riskerna innan massinstallationsfasen. Den automatiska mätarhanteringen installeras först i ett pilotområde, och utökas gradvis till att omfatta hela nätet. Själva massinstallationen kommer att utföras under våren 2012 på 50 000 platser.

”HiQ har arbetat med kvalitetskontroll i mer än femton år. Det är med stor tillfredsställelse vi ser hur man lägger större vikt vid övergripande kvalitet inom IT-projekt. Kuopio Energy är uppenbarligen fast beslutna att göra rätt från början. Vår uppgift är att representera kunden i ett projekt med flera leverantörer och garantera att produktionen stöds av en fullt funktionell lösning”, säger Jukka Rautio, VD på HiQ Finland.

Mer information:

Jukka Rautio, VD, HiQ Finland Oy, +358 40 827 1142

Valto Jalkanen, Nätchef, Kuopion Energia Oy, +358 407097541

Peter Häggström, Informationschef, HiQ, +46 704 20 01 03

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har mer än 1 200 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.