HiQ GÖR DET LÄTTARE ATT ÖVERVAKA ELFÖRBRUKNING

HiQ skapar en ny energirapporteringstjänst för kunder till Porvoon Energia och Kerava Energy, som gör det lättare att övervaka elförbrukningen.

Med den nya energirapporteringstjänsten från HiQ kan Porvoon Energia OY och Kerava Energy Ltd. för första gången erbjuda sina kunder ett enkelt sätt att övervaka elförbrukningen. Tjänsten använder de senaste molntjänsterna, och blir tillgänglig för kunderna under försommaren 2012. Med rapporteringstjänsten från HiQ kan kunderna enkelt få fram information på ett lättbegripligt, användarvänligt sätt.

"Konsumenter och företag vill ha information i realtid om sin elförbrukning, så att de t.ex. kan styra energikostnaden genom att justera sin förbrukning. Moderna konsumenter är mer medvetna om energifrågor och vill kunna jämföra elbolag. Rapporteringen är det fÖRSta steget i vårt samarbetsprojekt för att ge våra kunder användbara elektroniska tjänster", säger Patrick Wackström, VD på Porvoon Energia.

Energirapporteringstjänsten från HiQ kan skräddarsys med ytterligare funktioner, t.ex. för att hantera ett kontrakt eller en flyttprocess. Det hjälper kunden att förstå information om sin energiförbrukning. Elförbrukningen kan mätas per månad, vecka eller dag, timme för timme.

"Tjänsterna kommer i flera kanaler, och andelen elektronisk självbetjäning ökar starkt. Den vassare konkurrensen kräver att vi erbjuder våra kunder nya tjänster. Energirapporteringen skapar också en flexibel väg att utveckla andra elektroniska tjänster i framtiden", säger Jussi Lehto, VD på Kerava Energy.

HiQ-tjänsten är molnbaserad, med plattformen Microsoft Azure Services. Det går även att implementera mobilgränssnitt för rapporteringstjänsten och att utveckla program för olika plattformar, t.ex. Windows Phone 7, Android eller iPhone.

"Eftersom det är en skalbar miljö kan Windows Azure Services-plattformen anpassas på ett flexibelt sätt, speciellt för konsumenter. Energirapporteringstjänsten från HiQ använder plattformens pålitlighet och säkerhet", säger Juha Karppinen, affärschef på Microsoft.

"Vi är mycket stolta över att få arbeta med så serviceorienterade företag som Porvoon Energia och Kerava Energy. Med deras kunskaper inom energibranschen och vår expertis inom e-handel kan vi skapa en tjänst som verkligen gör livet enklare för människor", säger Jukka Rautio, VD på HiQ Finland.

För mer information, kontakta:

Jukka Rautio, VD på HiQ Finland, tel: +358 40 827 1142

Peter Häggström, Kommunikationschef, HiQ, tel: +46 8 588 90 000, +46 (0)704- 200 103

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.