HiQ HJÄLPER APPCAMPUS MED KVALITETSSÄKRING AV DE MEST INNOVATIVA WINDOWS PHONE-APPARNA

HiQ hjälper AppCampus – världens största utvecklingsprogram för mobilapplikationer, som syftar till att främja innovation och skapa en ny generation företag inom mobilitet. Samarbetet är ett led i ett nytt ramavtal mellan HiQ och det framtidsorienterade Aalto-Universitetet.

- Ett av de viktigaste ändamålen med AppCampus är att skapa de mest innovativa och högkvalitativa apparna för Windows Phones ekosystem. Under de kommande tre åren vill vi, inom vårt program, se startskottet för nya mobila framgångssagor såsom Rovio och Supercell, säger Alina Kangasluoma, informationschef på AppCampus.

HiQ är en ledande expert inom mobilitet liksom inom kvalitetssäkring och test. I det nya treåriga ramavtalet med finska Aalto-Universitetet hjälper HiQ AppCampus i arbetet med att försäkra att de nya mobillösningarna håller högsta möjliga kvalitet.

- Vi letar inte bara efter nya applikationer utan efter de mest innovativa och unika koncepten. Därför är kvalitetskontroll en kritisk faktor. HiQ besitter kompetensen och även mångsidigheten och den rätta inställningen, konstaterar Kangasluoma.

AppCampus startade i maj 2012, administrerat av Aalto-universitetet och finansierat av Microsoft och Nokia. Sedan starten har AppCampus haft omkring 2 500 sökande från 95 olika länder. 150 team har antagits till programmet och runt 20 nya appar har redan lanserats.

- Hög kvalitet är en nyckel i allt vi gör på HiQ, att vara med och skapa lösningar som förenklar människors liv är en annan. Vi är både glada och stolta över att vara en del av AppCampus innovativa arbete, säger Jukka Rautio, VD för HiQ Finland.

Jukka Rautio, VD HiQ Finland, tel: +358 9 435 58 60

Alina Kangasluoma, Informationschef AppCampus, tel. +358 45 630 0638

Peter Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 704 200 103

HiQ förenklar och förbättrar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se