HiQ HJÄLPER EUROPEISKA FRIIDROTTSFÖRBUNDET OCH CAROLINA KLÜFT MED HÅLLBARHETSKAMPANJ

När Inomhus-EM i friidrott i dag inleds i Göteborg är HiQ inte bara digital partner. HiQ har även utvecklat en webbplattform för den kampanj som Europeiska Friidrottsförbundet, Göteborg & Co och Naturskyddsföreningen med Carolina Klüft ligger bakom.

Eco Champs lanseras i samband med Inomhus-EM och kommer att användas under flera europeiska friidrottsevenemang och kampanjer det kommande året.

- Europeiska Friidrottsförbundet vill väcka engagemang och sprida kunskap kring hållbarhet och miljötänk. Visionen för Inomhus-EM 2013 är att skapa ett världsledande hållbart event. Som digital partner för EM är HiQ vårt självklara val för att utveckla Eco Champs och vi är mycket nöjda med deras arbete, säger Sylvia Barlag, koordinator för organisationens hållbarhetsarbete.

Eco Champs är en responsiv webblösning med miljö och hållbarhet i fokus. Användaren kan bli Klimathjälte genom att avlägga löften kring gröna vanor, jämföra sitt engagemang med Carolina Klüfts och tävla om biljetter och andra priser genom att visa upp sina klimatprestationer i sociala medier.

- Friidrotten är en jättebra kanal för att sprida budskapet om hållbarhet, framförallt till många unga. Genom att koppla ihop idrott och klimat vill vi få människor att tänka till och engagera sig i de här frågorna, som är så viktiga för oss alla, säger Carolina Klüft, friidrottshjälte och projektledare hos Naturskyddsföreningen.

Målet är att fylla Scandinavium med Klimathjältar. Det blir en måttstock på engagemang som sedan går vidare som en stafettpinne till nästa arrangör.

- Vi är stolta över uppdraget från Europeiska Friidrottsförbundet, där vi fått använda vår erfarenhet av att koppla ihop idrott och digitala lösningar tillsammans med vår drivkraft att förenkla människors liv och förbättra världen genom IT. Som digital partner till inomhus-EM ser vi fram emot att mästerskapet drar igång, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ är digital partner till inomhus-EM och förhöjer EM-upplevelsen genom skapandet av mästerskapets hemsida och den officiella EM-appen. Tillsammans med arrangörerna tar HiQ inomhus-EM i friidrott till en ny nivå.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, +46 704 200 103

HiQ förenklar och förbättrar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se