HiQ HJÄLPER LEDANDE BRITTISK TV-KANAL

HiQ skapar en ny spelare och portal för nästa generations TV-plattform för en ledande brittisk TV-kanal. Utvecklingen av IP-TV-tjänsten är ännu ett spännande uppdrag för HiQ i detta snabbrörliga mediesegment.

– Vårt sätt att se på TV förändras snabbt just nu. IP-TV anpassas till vår livsstil, där radio, TV, internetinnehåll och on demand-tjänster kombineras på ett sätt som passar tittaren. Vi är mycket glada över att ha utsetts till partner i arbetet med att skapa framtidens TV för den brittiska marknaden. Vår partner i det här projektet är den digitala studion Ustwo och det har varit ett mycket framgångsrikt samarbete, säger Anna Kleine, Affärsområdeschef på HiQ i Skåne.

HiQs expertis i mediesegmentet är omfattande. I Finland och Sverige är HiQ samarbetspartner till flera TV- och radiokanaler och tidningar för att hantera övergången till digitala medier och utvecklingen för mobila enheter.

– Det är spännande att arbeta med mediebranschen och jag ser att det finns stor potential för HiQ eftersom det blir allt mer affärskritiskt med ”mobile first” för aktörer i detta segment. Den mobila utvecklingen medför förändringar i plattformarnas strukturer – ett område där HiQ är mycket stark. Att få hjälpa en av de mest kända TV-kanalerna med att skapa nästa generations TV är en verklig ära, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef för HiQ.

IP TV definieras som en säker och pålitlig leveransmetod av TV och underhållning. Det kan vara tjänster som Live TV, Video On Demand och interaktiv TV. Till skillnad från övriga sändningar via internet ställs höga krav på nätverket och prestandan för att skapa en överlägsen underhållningsupplevelse.

För mer information kontakta gärna:

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Anna Kleine, Affärsområdeschef HiQ i Skåne, tel. +46 703 599 331

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 704 200 103

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har över 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.