HiQ introducerar logistikföretag i den elektroniska världen

- Minister Vehviläinen lägger första elektroniska transportordern

De fyra rikstäckande medlemskedjorna i finska Logistikföretagens förbund (DSV, Kaukokiito, Kiitolinja och Transpoint) utvecklar en ny servicemodell som ska erbjuda kunderna ett öppet datoriserat system för transportbeställningar. Transport- och kommunikationsminister Anu Vehviläinen kommer att lägga ”den första elektroniska transportordern” på Logistik- och transportmässan i Helsingfors den 6 maj 2009. Systemet har utvecklats av HiQ.

Det nya transportordersystemet gör det möjligt att datorisera hela order- och transportprocessen. Genom elektroniska transportbeställningar och leveransdataöverföringar blir logistikprocesserna effektivare samtidigt som kostnaderna och felen minskar. Systemet bygger på allmänt accepterade standarder inom transportbranschen. Order kan läggas på www.kuljetustilaus.fi.

– Det har varit mycket intressant att få delta i utvecklingen av Finlands första öppna elektroniska fraktsedelsystem som syftar till att minska onödiga körningar och därmed skydda miljön, säger Mikko Helander som är försäljningschef på HiQ Softplan Oy.

– Det nya systemet sätter en ny standard för stora logistikföretag och ger kunderna möjlighet att lägga sina transportbeställningar via portalen. Rutinen är densamma för alla företagen. Systemet sparar tid och pengar, både för kunden och för företaget, eftersom beställningarna inte längre behöver göras på telefon eller via fax, och data överförs direkt till transportföretagets databas. Kunden kan själv skriva ut fraktsedlar och fakturor. Det går också att följa orderhistorik i systemet och att lägga upp en adressbok med kunder, förklarar Tuula Mäkinen från Suomen Kaukokiito Oy.

– Tack vare standardiserade rutiner kan de administrativa kostnaderna sänkas väsentligt. Samarbetet mellan logistikkedjorna väntas minska antalet fel och ge kostnadsbesparingar eftersom samma data inte behöver hanteras flera gånger, säger Kyösti Orre som är VD för Logistikföretagens förbund i Finland.

– Vi är oerhört nöjda med systemet från HiQ, fortsätter Kyösti Orre.

Logistikföretagens förbund i Finland (Logistiikkayritysten liitto ry) är en branschpolitisk intressegrupp som värnar om godslogistikföretagens intressen på den öppna marknaden, och förbundet är medlem i Finlands Näringsliv, EK. Förbundets målsättning är att stödja och främja medlemsföretagens affärsverksamheter. Medlemmarna i Finland är ledande logistiktjänsteföretag. Mer information finns på www.hpl.fi/logistiikkayritysten_liitto.

Mer information:
Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel: +46 8 588 90 000
Annika Billberg, informationschef HiQ, tel: +46 704 200 103
Mikko Helander, försäljningschef, HiQ Softplan Oy, tel: +358 40 487 7079
Kyösti Orre, VD Logistikföretagens förbund (Logistiikkayritysten Liitto ry), tel: +358 400 426 134