HiQ LIVESÄNDER ÅRETS PRIDEPARAD

IT-konsultbolaget HiQ livesänder Stockholm Pride Parade den 6 augusti. Samarbetet med Stockholm Pride möjliggör att fler människor kan se årets parad och fira segrar för ett öppnare samhälle.

Den sjätte augusti är det för fjortonde gången dags för Stockholm Pride Parade att gå genom Stockholms gator. Cirka 40 000 deltagare och 350 000 i publiken förväntas dyka upp till årets parad. HiQ kommer i år att finnas på plats och sända live. Programledare för sändningen kommer att vara den populära radioprataren Roger Nordin.

– Genom att sända Stockholm Pride och vill vi visa på möjligheterna med dagens teknik och skapa ett öppnare samhälle. Tillsammans med Stockholm Pride vill vi visa upp festen inte bara på Stockholms gator, utan också på nätet, säger Peter Häggström, Marknadschef på HiQ.

Årets tema för Stockholm Pride är att fira segrar för ett öppnare samhälle. IT och kommunikation har haft en stor del i att öppenheten i världen har ökat. För första gången någonsin livesänds paraden och man hoppas på att nå en publik från hela världen.

– Vi vill visa omvärlden att vi i Sverige har kommit långt i frågan om ett öppnare samhälle. Vårt samarbete med HiQ skapar möjligheten att fira fler segrar världen över, säger Helena Hellström Gefwert, Presschef för Stockholm Pride.

– Vi har jobbat med IT och kommunikation i 15 år. Att skapa en livesändning tillsammans med Stockholm Pride och alla dess deltagare och på samma gång sprida budskapet att fira segrar för ett öppnare samhälle gör mig riktigt stolt, säger Lars Stugemo, VD och Koncernchef på HiQ.

Sändningen visas på www.hiq.sekl. 12.00 -16.30 den 6 augusti. I sändningen kommer man att få möta kända profiler och få ta del av den stora festen från Stockholms gator.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000
Peter Häggström, Marknadschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, 0704-200103
Helena Hellström Gefwert, Presschef Stockholm Pride, tel. 0760-337556

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har mer än 1 200 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.