HiQ OCH DEN MOBILA PLÅNBOKEN

Den mobila livsstilen slår nu igenom på bred front. Mobila betalningar spås uppnå 171 miljarder dollar under 2012*. För att möta efterfrågan på effektiva lösningar för mobila betalningar lägger HiQ in högsta växeln.

Smarta mobila enheter är ett naturligt inslag i vår vardag från det att vi vaknar på morgonen till att vi lägger oss på kvällen. Vi umgås, handlar, tar till oss underhållning och sköter vår privatekonomi med hjälp av mobilen. Den mobila livsstilen har aldrig varit mer påtaglig. För HiQ innebär det att vi hjälper våra kunder att skapa affärsnytta, genom att hitta lösningar för mobila enheter.

- Man vill på ett enkelt sätt vill kunna sköta betalningar och bankärenden med hjälp av sin mobil och läsplatta. Enligt Gartner beräknas summan av alla mobila betalningar det här året att uppgå till 171 miljarder dollar, en ökning på 62 % från föregående år. Och vi har ända bara sett början. På HiQ har vi experter som förstår både tekniken och hur bankerna kan skapa en bättre affär för sina kunder i den mobila livsstilen, säger Magnus Gudéhn, affärsområdeschef på HiQ.

Bland annat ligger HiQ bakom den mobila tjänsten som erbjuds den finska storbanken OP Pohjolas privatkunder. Dessutom har HiQ utvecklat ett verktyg anpassat för läsplattor för en svensk storbanks handlare. För att lyckas med arbetet använder HiQ sin erfarenhet och kompetens från mer än 15 års arbete med innovativa kunder i flertalet marknadssegment. Framförallt används mycket av den teknik som förvärvats i arbetet med telekomindustrin. HiQ samarbetar också framgångsrikt med nordiska och internationella banker inom till exempel skapande av system för värdepappershandel. Bredden i vårt kunnande är styrka när vi nu tar plånboken till mobilen.

- Det är en mobil revolution som pågår. Begreppet ”Mobile first” är ytterst påtagligt i samtliga branscher, vilket innebär att de mobila lösningarna ligger i framkant när företag ser över paketeringen av sitt erbjudande. Den mobila plånboken innebär att det kommer att bli enklare att genomföra betalningar och överföringar, vilket skapare enklare affärer i mobiltelefoner och läsplattor. Detta kommer att skapa nya innovationer och möjligheter för bland annat banker, detaljhandelsföretag och medieföretag, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ.

Den 26 september samlas branschens experter inom mobila betalningar på HiQ kontor på Regeringsgatan 20 i Stockholm. Inbjudan finner du här. Varmt välkommen till en spännande dag i äventyret vi kallar IT.

Läs mer om HiQs erbjudande inom Finans och försäkring

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000
Magnus Gudéhn, Affärsområdeschef, tel: +46 704 200 082
Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, +46 704 200 103

*Gartner 2012

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har över 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.