HiQ OCH DORO FÖRENKLAR TEKNIKANVÄNDANDET FÖR SENIORER

HiQ samarbetar med Doro, den globala telekomaktören med fokus på seniorer, med projektledning och testledning av deras nya produkter. IT blir en allt viktigare, och naturligare, del för den äldre målgruppens liv och deltagande i samhället.

Doro står för lättanvända telekomprodukter för seniorer och har med sitt breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner tagit en position som världsledande på området.

- HiQ förstod vår utmaning precis och har varit en enorm tillgång i vårt arbete. För oss var det viktigt att välja en partner med lång erfarenhet från branschen som delar våra värderingar, säger Thomas Bergdahl, Vice President Product Development på Doro.

Med basen inom telekom och ständig utveckling av kunskapen om äldres behov, hjälper Doro människor som möter åldrandets utmaningar att leva ett enklare och säkrare vardagsliv med färre begränsningar.

- Att förenkla människors liv och vardag är vad vi strävar efter på HiQ. Vår långa erfarenhet ifrån telekom och insikt i användarvänlighet kommer väl till pass i det här spännande uppdraget, säger Anna Kleine, VD på HiQ i Skåne.

- Att förstå och ha tillgång till teknik är idag en rättighet. IT är till för alla och vi har tack och lov lämnat eran där det var en förutsättning att vara ”datakunnig” för att kunna utnyttja alla de möjligheter som IT innebär. Vi tycker att Doros arbete uppmärksammar en mycket viktig målgrupp och vi är glada att med vår expertis kunna bidra till att förbättra dessa människors liv, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Anna Kleine, VD HiQ Skåne, tel. +46 46 540 55 50

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, +46 704 200 103

Doro är marknadsledare inom telekommunikation för seniorer. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. För mer information besök