HiQ OCH PTS GÖR FACEBOOK TILLGÄNGLIGT FÖR ALLA

HiQ hjälper Post-och telestyrelsen (PTS) att göra Facebook tillgängligt för alla. Med den nya webblösningen ”Fejjan för alla” blir det enklare för personer med dövblindhet och andra funktionsnedsättningar att använda det sociala nätverket.

- För många är det en självklarhet att kunna använda Facebook. Nu kan personer med dövblindhet och svårt synskadade kommunicera med andra på lika villkor, säger Anna Boström, chef för enheten för inkluderande IT och telefoni på PTS.

Facebook-tjänsten som HiQ utvecklat är en responsiv lösning som fungerar lika bra på datorn som i smartphonen eller surfplattan. Med ett rent och avskalat gränssnitt blir informationen tillgänglig med hjälpmedel som skärmläsarprogram, punktskriftdisplay och förstoringsprogram.

- Konsulterna i projektet säger att det är det roligaste uppdraget de jobbat med. Om bara en person kan ta del av sociala medier och ha ett socialt liv över Internet, på ett sätt som inte varit möjligt tidigare, då har vi skapat något värdefullt. Det här är IT som verkligen gör skillnad, säger Magnus Gudéhn, VD på HiQ Stockholm.

Tjänsten har utvecklats i nära samarbete med målgruppen. Personer med dövblindhet har varit med under projektet och kontinuerligt testat och utvärderat. Möjliga användare av Facebook-tjänsten är Sveriges 2 500 dövblinda, men även landets omkring 100 000 synskadade.

- Jag kan inte tänka mig ett tydligare exempel på att förenkla människors liv med hjälp av IT. Det här är ett projekt som känns i hjärtat, där vi med teknik och innovationsförmåga hjälper en utsatt grupp att lättare kommunicera med sin omvärld. Jag är stolt över PTS förtroende och stolt över den lösning vi tillsammans har skapat, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Testa Fejjan för alla på http://fejjanforalla.se

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Magnus Gudéhn, VD HiQ Stockholm, tel. +46 704 200 082

Peter L. Häggström, Informationschef, HiQ, tel. +46 704 200 103