HiQ skapar nytt e-handelssystem för EU-pallar på uppdrag av JF Emballage

HiQ hjälper JF Emballage att skapa en e-handelslösning för att förenkla och förbättra transporten och tillgången av EU-pallar. Projektet som stöds ekonomiskt av EU, förväntas från och med 2013 att sänka koldioxidutsläppen i Europa med 26 000 ton per år.

– Dagligen transporteras mängder av tomma EU-pallar långa avstånd mellan olika företag och mellanhänder. Hanteringen medför både stora kostnader och miljöpåverkan. Vi har tillsammans med JF Emballage skapat en lösning som kommer att erbjuda leverantörer, transportföretag och användare möjligheten att köpa och sälja pallar utan mellanhänder, till rätt pris, vid rätt tidpunkt och på rätt plats. På så vis kan kostnaderna sänkas, antalet transporter minska och koldioxidutsläppen reduceras väsentligt, berättar Jon Carvell, VD HiQ Öresund.

Tack vare det nya systemet förväntas koldioxidutsläppen år 2013 att ha reducerats med 26 000 ton per år genom 50 000 färre lastbilstransporter av tomma EU-pallar. Därmed kan 10 miljoner liter diesel sparas in per år!

– Vi valde HiQ baserat på deras kompetens och flexibilitet runt skapandet av webbaserade handelslösningar. Dessutom gör vi med denna marknadsplats en långsiktig satsning, så vår partner bör ha en stark historik och en stabil position framåt. Det har HiQ och vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete, säger Roger Eriksson, projektdirektör på JF Emballage.

– HiQ har en lång erfarenhet och en stark position inom handel och webbaserade handelslösningar. Vi ser att detta är en starkt växande sektor hos oss och en kompetens som efterfrågas alltmer på marknaden. JF Emballage gör ett fantastiskt arbete med och skapa ett miljövänligare transportalternativ. Vi på HiQ är stolta över att vara med och effektivisera processen och nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Lars Stugemo VD och koncernchef HiQ.

JF Emballage är en heltäckande leverantör av träemballage. Företaget grundades 1994 och är idag en av branschens ledade aktörer i Danmark med dotterbolag i Tyskland och Sverige. JF Emballages målsättning är att skapa förtroende hos kunder och leverantörer genom att alltid sätta service och precision i främsta ledet – hela vägen från skräddarsydda lösningar till snabb och smidig leverans.

Jon Carvell, VD HiQ Öresund, tel: 046-540 55 50

Roger Eriksson, projektdirektör JF Emballage, 040-233003

Lars Stugemo, koncernchef och VD HiQ, tel: 08-588 90 000

Katarina Bergegård, tf Informationschef HiQ, tel: 08-588 90 015, 0701-06 06 06

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 000 anställda med kontor i Norden och Östeuropa. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.