HiQ SKAPAR RESLEDAREN – ÖKAD RÖRELSEFRIHET OCH TRYGGHET I KOLLEKTIVTRAFIKEN

I dagarna lanseras ResLedaren, en mobiltjänst som gör det enklare och tryggare för personer med kognitiva funktionsnedsättningar, till exempel autism eller ADHD, att använda Stockholms kollektivtrafik. HiQ har haft ett helhetsansvar för den tekniska utvecklingen i innovationsprojektet.

ResLedaren hjälper användaren att planera och tryggt kunna genomföra resor med kollektivtrafiken. Tjänsten är till för alla, men speciellt utvecklad för personer med kognitiv funktionsnedsättning, som ofta har svårigheter med tidsuppfattning, korttidsminne, orienteringsförmåga, problemlösning och flexibilitet.

- ResLedaren kompenserar för de nedsatta funktionsförmågorna och leder personen tryggt från start till mål. Att kunna ta sig mellan platser är en viktig förutsättning för att vara delaktig i samhället och vi är otroligt stolta över att bidra till att fler kan känna sig trygga när de reser, säger Magnus Gudéhn på HiQ.

ResLedaren påminner användaren när det är dags att gå hemifrån samt om vad som är bra att ha med sig, till exempel mobil och färdbevis. Under resans gång meddelar tjänsten när det är dags att trycka på stopp och kliva av eller byta buss/tunnelbana, och guidar sedan användaren hela vägen till slutmålet.

- I början av året lanserades Facebook för dövblinda, som HiQ utvecklade för Post- och Telestyrelsen. Där, liksom här, handlar det om att förenkla och tillgängliggöra samhället för alla, oavsett funktionsnedsättning eller andra specialbehov. Vår drivkraft har alltid varit att förbättra för människor och den blir bara starkare, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef för HiQ.

I senare versioner av ResLedaren kommer man även att kunna skicka resor till varandra och följa hur det går – till exempel kan föräldrar skicka resor till sina barn. ResLedaren finns tillgänglig för Android och lanseras inom kort även för iPhone.

Resledaren har utvecklats med avstamp i innovationstävlingen Travelhack, där HiQs Joel Holmberg var med i det vinnande laget. Projektet har drivits i samverkan mellan Autismpedagogik, Samtrafiken, SL och Viktoria Swedish ICT. Vinnova har stått för finansiering och HiQ för den tekniska utvecklingen.

Video: Mer om ResLedaren

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Magnus Gudéhn, VD HiQ Stockholm, tel. +46 704 200 082

Peter Lindecrantz, Informationschef, HiQ, tel. +46 704 200 103