HiQ TAR FOTBOLLSALLSVENSKAN IN I MOBILEN

Snart är det dags för allsvensk fotbollspremiär. Till årets säsong har HiQ hjälpt till att utveckla mobil-appen Matchmode Arena som gör det enklare att följa sitt favoritlag före, under och efter matcherna.

Det är lätt att se att den mobila livsstilen slår igenom med full kraft. HiQs erfarenhet från kombinationen av medier, spel och underhållning sträcker sig många år tillbaka och utvecklingen av mobil-appen Matchmode Arena för fotbollsallsvenskan, är ett av flera uppdrag från idrottssverige som HiQ på sistone erhållit.

- HiQ är glada över att vara med och hjälpa Matchmode att utveckla denna mobil-app för fotbollsallsvenskan. Appen kommer att göra det enklare att som hängivet fotbollsfan kunna följa sitt favoritlag från läktaren, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ Göteborg.

Matchmode Arena fokuserar på att göra tiden kring och under matchen mer spännande, rolig och intressant. Kommunikationen är anpassad till supportrarna och ger nya unika marknadsföringsytor för sponsorer, och gör det enkelt för supportrarna att få erbjudanden inne på arenan. Publiken får matchstatistik i realtid, diskussionsforum och exklusiv information direkt från laget. Appen och bakomliggande kommunikationsplattform som är färdig för användning, är tillgänglig för alla lag och har utvecklats tillsammans med supportrar från AIK och IFK Göteborg.

- Även fansen kan göra sin röst hörd under matchen, då det snabbt skapas tvåvägskommunikation direkt till lagledningen, säger Anders Frisk, Innovationsutvecklare på Matchmode AB.

Den 31 mars drar Allsvenskan igång och redan nu kan du kolla in den snygga appen: http://itunes.apple.com/se/app/matchmode-arena/id455939604?mt=8

- Lag, arrangörer, sponsorer och idrottare ser allt fler vinster i att ha en mobil strategi där man erbjuder mobila lösningar för till exempel fans och media. Bland annat släppte HiQ en unik mobil-app i samband med Svenska Rallyt i början av februari, där man i sin mobil med hjälp av gps och live-bilder hade möjlighet att följa motorsports-stjärnan Richard Göransson, säger Peter L. Häggström, Marknads- och Informationschef på HiQ.

Peter Häggström, Marknads- och Informationschef, HiQ, tel. 0704-200 103
Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. 076-880 06 00
Anders Frisk, Innovationsutvecklare, Matchmode AB, tel. 0766 365 303

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.