HiQ TECKNAR AVTAL MED FINSKA STRÅLSÄKERHETSCENTRALEN

HiQ har undertecknat ett treårigt avtal med finska Strålsäkerhetscentralen (STUK). Avtalet omfattar applikationshantering och vidareutveckling av STUK:s integrationslösningar. Tjänsten ska säkerställa funktionaliteten och ändringskapaciteten i STUK:s integrationsmiljö.

HiQ ska tillhandahålla övergripande hanterings- och felsökningstjänster för STUK:s integrationsprogramvara samt relaterade lösningar. Kontraktet inkluderar också vidareutveckling av lösningarna och möjligheten att förlänga avtalsperioden med ytterligare två år. I och med avtalet tar HiQ över huvudansvaret för STUK:s integrationsprogramvara och applikationer.

– Vårt mål var att komma överens om ett långsiktigt samarbete för att säkerställa en hög expertisnivå i integrationsfrågor. HiQ visade sig inte bara vara den mest kompetenta utan också den mest kostnadseffektiva leverantören”, säger Ari Rosenberg, systemchef på STUK.

– Våra integrationstjänster motsvarar STUK:s behov och krav synnerligen väl. Det behövs djupgående expertkunskaper, särskilt i fall som detta när integrationsmiljön bli en allt viktigare del av funktionaliteten i datasystemen. Genom vår gedigna kompetens på området kan HiQ erbjuda de rätta expertkunskaperna för varje fas i integrationslivscykeln”, säger Jukka Rautio, VD HiQ Finland.

Den nya integrationsmiljön är redo och tjänsten kommer att lanseras i slutet av maj.

Jukka Rautio, VD, HiQ Finland Oy, Tel. +358 40 827 1142
Ari Rosenberg, systemchef, Strålsäkerhetscentralen (STUK), Tel. +358 9 759 88 414
Anna Jennehov, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 049, 070-4200 049

Strålsäkerhetscentralen (STUK) är en tillsynsmyndighet, ett forskningscenter och en expertorganisation vars verksamhetsidé är att skydda människor, samhälle, miljön och framtida generationer från de skadliga effekterna av strålning. STUK:s huvudkontor ligger i Helsingfors och organisationen har cirka 340 anställda, varav tio på det regionala forskningscentret i Rovaniemi. http://www.stuk.fi

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 200 anställda med kontor i Norden och Östeuropa. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.