HiQ TECKNAR RAMAVTAL MED KRIMINALVÅRDEN

HiQ tecknar ramavtal på området Ledning & Styrning och kommer bistå Kriminalvården med IT-konsulttjänster. Avtalet är tecknat på två år med option på förlängning ytterligare två år.

Kriminalvårdens mål är att öka människors trygghet i samhället samt att antalet återfall i brott skall minska. Det uppnås genom ett aktivt påverkansarbete med bland annat behandlingsprogram, sysselsättning och möjlighet till skolgång.

- Vi ser fram emot att tillföra värde till ett av samhällets viktiga instanser. IT är ett viktigt verktyg för att förbättra samhällets service till oss medborgare. Tänk bara på hur enkelt du idag kan deklarera med hjälp av ett enda sms. Vi är stolta över att vara en betydelsefull del i den offentliga sektorns strävan efter att ytterligare förbättra den servicen, säger Patrik Holm, VD på HiQ i Linköping.

Kriminalvården är organiserad med sex regioner från nord till syd och med huvudkontor i Norrköping. HiQs närvaro i regionen var en viktig punkt vid upphandlingen. Andra kunder till HiQ i regionen är till exempel myndigheter som SMHI, VTI och Transportstyrelsen samt större företag som Autoliv, Motorola och Saab. HiQ jobbar också med forskningsnära projekt i små och medelstora teknikintensiva företag.

- Vi breddar oss i regionen och vinner uppdrag i flera städer i Östergötland. Det är roligt att Sveriges fjärde största storstadsregion visar på styrka och nytänkande inom till exempel myndigheter och verk, telekom och fordonsindustrin, fortsätter Patrik Holm.

Lars Stugemo, VD och Koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Patrik Holm, VD HiQ ACE i Linköping, tel. +46 708 44 99 76

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, +46 704 200 103

HiQ förenklar och förbättrar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se