HiQ tecknar ramavtal med Trafikverket - satsar vidare i Mälardalen och Dalarna

HiQ har tecknat ramavtal med Trafikverket (fd Banverket och Vägverket) där även Transportstyrelsen och Borlänge kommun är avropande myndigheter. Avtalen, som löper på tre år med option på ett års förlängning, omfattar tjänster inom systemutveckling och systemförvaltning samt infrastruktur.

– HiQ har under flera års tid samarbetat med olika delar inom det som nu är Trafikverket och Transportstyrelsen. Det känns bra med ett nytt långsiktigt ramavtal till grund för fortsatt samarbete, säger Anders Nilsson, VD på HiQ Mälardalen. Vår kompetens, vårt arbetssätt och inte minst våra värderingar stämmer väl in vad som efterfrågas av Trafikverket och Transportstyrelsen i framtiden. Ramavtalet ger oss möjlighet att satsa vidare i Mälardalen och i även Dalaregionen med både nyrekrytering och breddning av kundbasen, fortsätter Nilsson.

HiQ har sedan 2009 expanderat verksamheterna i Mälardalen genom bland annat nyetablering i Västerås. Idag sysselsätter HiQs verksamhet cirka 100 personer. Ambitionen det närmaste året är att expandera verksamheten väsentligt med det långsiktiga målet att dubbla antalet anställda och bli regionens ledande aktör i IT-branschen - inte bara kvalitativt utan även storleksmässigt.

– Från vårt kontor i Arboga har vi under många år framgångsrikt arbetat med att utveckla system, produkter och tjänster åt bland annat försvars-, fordons- och tillverkande industrin samt myndigheter och verk. Vi ser idag stora möjligheter att utöka vårt samarbete med ett flertal stora företag i regionen samt även i Dalarna, säger Anders Nilsson, VD HiQ Mälardalen.

Anders Nilsson, VD HiQ Mälardalen, tel: + 46 709 44 72 91
Anna Jennehov, Informationschef HiQ, tel: +46 8 588 90 049, 070 4200 049

Om Trafikverket
Trafikverket omfattar verksamheten vid tidigare Banverket och Vägverket samt vissa verksamheter vid SIKA, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Verket har 6 500 anställda och huvudkontor i Borlänge med regionkontor i Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Kristianstad, Luleå och Stockholm. För mer information, se: www.trafikverket.se

Om Transportstyrelsen
Transportstyrelsen arbetar med järnvägs-, luftfarts-, sjöfarts- vägtrafik-, körkorts- och yrkestrafikfrågor. Myndigheten utformar regler och ger tillstånd, till exempel körkort och certifikat samt kontrollerar även hur reglerna efterlevs. Med hjälp av register över fordon och förare arbetar Transportstyrelsen bland annat med ägarbyten, trängsel- och fordonsskatt. Myndigheten har 1 600 medarbetare på 15 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Norrköping, Borlänge och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. För mer information, se: http://www.transportstyrelsen.se/

Om Borlänge Kommun

Borlänge kommun har 49 000 invånare. Fram till 1970-talet dominerades arbetsmarknaden av de två storindustrierna Domnarvets Jernverk och Kvarnsvedens Pappersbruk. Därefter har arbetsmarknaden förändras radikalt genom bl.a. inlokaliseringen av de statliga verken, (Trafiksäkerhetsverket, Vägverket och Banverket) samt tillkomsten av Framtidsdalen med Teknikdalen, Högskolan Dalarna, Kupolen och flera andra företag. Borlänge har genom sitt centrala läge utvecklats till länets centrum för handel och kommunikationer. Här korsas riksvägar och järnvägar och här finns en av landets större rangerbangårdar.

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 000 anställda med kontor i Norden och Östeuropa. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.