HiQ UNDERHÅLLER OCH UTVECKLAR TJÄNST FÖR ÖPPEN DATA I HELSINGFORS-REGIONEN

HiQ hjälper Helsingfors Stads faktacentral med underhåll och utveckling av tjänsten Helsinki Region Infoshare (HRI) som erbjuder öppen data. HiQs uppgift är att se till att öppnandet och användandet av offentliga datalager i HRI är så enkelt som möjligt.

Med öppen data avses publik information som tillhandahålls som rådata, fri att användas av vem som helst – enkelt och avgiftsfritt.

- Den finska regeringen och kommunerna producerar stora mängder högkvalitativ data som är användbar även utanför deras förvaltning. HRI bygger på tanken att öppen data ökar transparensen och skapar nya tjänster och ny företagsverksamhet i regionen. Öppen data förenklar livet för oss alla, säger Asta Manninen, direktör för Helsingfors stads faktacentral.

HRI-tjänsten lanserades 2011 av Huvudstadsregionens städer Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. Tjänsten ger redan i dag tillgång till över 1 000 datamaterial inom en mängd ämnen, från kollektivtrafikens tidtabeller till historiska kartor. Apputvecklare har redan använt data till att bygga kommersiella tjänster såsom prisbelönta Blindsquare som förenklar navigation för synskadade.

HRI har även uppmärksammats internationellt tack vare lanseringen av ett gränssnitt som ger öppen tillgång till data i Helsingfors stads elektroniska ärendehanteringssystem (Ahjo). Det unika öppnandet ledde till att HRI prisades i EU:s innovationstävling i offentlig förvaltning.

- Endast en bråkdel av regionens publika data har öppnats och aktiveringsfasen pågår för fullt. Utöver själva tillgängliggörandet av data, måste vi även marknadsföra användandet av HRI som tjänst. För att göra detta valde vi en partner som kan utveckla HRI i en mer användarfokuserad riktning. HiQ delar vår vision och vi kan lita på deras expertis, säger Tanja Lahti, projektledare på Helsingfors Stads faktacentral.

- HRI är ett lysande exempel på hur IT kan förenkla livet för tusentals människor, och skapa nya affärer på samma gång. Vi tror att användandet av tjänster för öppen data kommer att öka, och är stolta att var med i utvecklingen från grunden, säger Jukka Rautio, VD för HiQ Finland.

Jukka Rautio, VD, HiQ Finland, tel. +358 40 827 1142

Asta Manninen, Direktör, Faktacentralen, Helsingfors stad, tel. +358 50 559 6610

Tanja Lahti, Projektledare, Faktacentralen Helsingfors stad, tel. +358 40 553 2425

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 704 200 103