HiQ UTVECKLAR SÄLJSTÖDS-APPLIKATIONER TILL SECO TOOLS

HiQ stödjer Seco Tools affärsprocesser genom utvecklingen av applikationer och system som ska stödja industrikoncernens säljare, kunder och administratörer. De nya lösningarna presenteras på Seco Tools marknadsmässa i december.

- IT och digitala lösningar är i dag affärskritiskt i alla branscher, inte minst inom industrin. Vi har ett gott samarbete med Seco Tools och ser fram emot att se lösningarna påverka verksamheten positivt, säger Anders Nilsson på HiQ.

HiQ hjälper till att utveckla och vidareutveckla flera olika applikationer, bland annat ett helt nytt mobilt CRM-system. Gemensamt för de nya lösningarna är att de ger säljare och kunder enkel och snabb åtkomst till viktig information.  Rent konkret betyder till exempel säljarnas nya system att de får en samlad plats för kontakter, kundinformation, leads, ordrar, lager och pris samt statistik för nyckelprodukter.

- Tidigare har våra säljbolag ute i världen skapat egna system men nu satsar vi på att göra ett centralt högkvalitativt system som alla ska använda sig av. Det ska vara mobilt så att säljarna kan använda det på valfri plattform. Tidigare har systemen inte varit tillgängliga överallt men nu kommer de vara det, berättar Anders Dahlberg, IT-Manager inom information, product & marketing på Seco Tools.

- Vi brinner för att förenkla människors liv och är experter på mobilitet. I samarbetet med Seco Tools, liksom i många av våra projekt, är just förenkling och mobilitet i fokus. Vi har skapat innovativa och prisbelönta mobillösningar i en mängd branscher och är glada att nu använda vår erfarenhet för att hjälpa Seco Tools att förenkla arbetsvardagen för både anställda och kunder, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Seco Tools är en av världens ledande tillverkare av hårdmetallverktyg för skärande bearbetning. Kunderna finns världen över och företaget satsar stora resurser på utveckling av nya produkter och produktionsprocesser. Huvudkontoret ligger i Fagersta och bolaget är representerat i över 50 länder, genom ett 40-tal dotterbolag, distributörer och partners.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Anders Nilsson, VD HiQ Mälardalen, tel. +46 70 944 72 91

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 704 200 103

HiQ förenklar och förbättrar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se