HiQ utvecklar system för elektronisk identifiering

HiQ har fått i uppdrag av Speed Identity att utveckla ett system som möjliggör elektronisk identifiering av individer. Systemet används initialt i en testmiljö hos det Estländska invandrarverket.

Speed Identity erbjuder produkter och tjänster som för registrering av individer vid framtagande av ID-kort, körkort, pass etc. Företaget har bl.a. levererat ett system till Rikspolisstyrelsen där all fotografering och signering av pass numera sker digitalt på plats vid utfärdandet av passet. En metod som väsentligt ökar effektiviteten och minskar risken för förfalskningar vid passhantering.

– Utvecklingen av ny teknik har möjliggjort helt nya metoder för att identifiera individer med hjälp av biometriska uppgifter, dvs uppgifter som går att härleda till en specifik individ exempelvis fingeravtryck, ansiktsegenskaper, irismönster och handgeometri. En tydlig trend är att dagens dokumentsystem såsom ID-Kort och pass görs säkrare med biometriska metoder och bättre ansökningsprocesser, säger Magnus Svenningson, vice VD på Speed Identity.

HiQs uppdrag har bestått i att hjälpa Speed Identity i utvecklingen av ett helt nytt system till det Estländska Invandrarverket, som ska användas för utvärdering av hur identifikation av individer kan genomföras, till exempel vid gränskontroller.

– Vår kund ville ha ett system som dels kan samla in foton och fingeravtryck för lagring i en databas, i mångt och mycket likt den lösning vi levererat till Rikspolisstyrelsen. Därtill ville de Estniska myndigheterna kunna jämföra biometriska teknologier från olika leverantörer. För det krävdes helt ny programvara att bygga in i systemet. HiQ har hjälpt oss med såväl utveckling som utvärdering av bästa möjliga programvaruplattform för det nya systemet, ett mycket värdefullt komplement till vår erfarenhet av design och implementering av biometriska system, fortsätter Svenningson.

– HiQ har arbetat med att utveckla avancerade skräddarsydda system till kunder i olika branscher i mer än 10 år. Att utveckla ett system av den här karaktären ställer höga krav på oss som leverantör att skapa ett flexibelt och anpassningsbart system som gör det möjligt för vår kund att kunna utvärdera olika metoder för identifiering och därmed finna den mest lämpade lösningen. Ett mycket spännande och roligt uppdrag, säger Ulrica Wikström, kundansvarig på HiQ.

Speed Identity grundades 1957 och har under många år varit ledande när det gäller drift av publika fotomaskiner på tågstationer, shoppingcentra etc. De senaste åren har företaget utvecklat erbjudanden som bygger på biometri.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel: 08- 588 90 000
Ulrica Wikström, kundansvarig HiQ Stockholm, tel: 08 – 588 90 000