HiQ vinnare i upphandling av webbyrå till UKÄ

HiQ vinner Universitetskanslersämbetets (UKÄ) upphandling av webbyrå för digitala kommunikationstjänster.

– Roligt att HiQ vinner UKÄ:s upphandling. Det visar på HiQs bredd och expertis inom olika segment och att vi är en stark partner som webbyrå inom statlig verksamhet. Fantastisk teaminsats från teamet på HiQ som har arbetat med upphandlingen, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

UKÄ är en statlig myndighet inom högskoleområdet, som är placerad i Stockholm, som ansvarar för uppgifter i fråga om kvalitetssäkring, granskning av effektivitet, uppföljning, tillsyn och chefsutveckling inom högskolesektorn. Visionen är att verksamheten ska bidra till att stärka Sverige som kunskapssamhälle.

UKÄ har behov av en strategisk och innovativ partner som arbetar proaktivt med utveckling av deras digitala kommunikation och som kan leverera digitala tjänster med högsta kvalitet och tillgänglighet i nära samarbete. UKÄ vill ha en modern och kreativ webbyrå med god erfarenhet av att arbeta med statlig verksamhet och som sätter UKÄ:s behov i fokus. Webbplatsen och digitala tjänster ska uppfylla lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Nu vinner alltså HiQ upphandlingen av webbyrå för digitala kommunikationstjänster.

Upphandlingen omfattar produktion, förvaltning och utveckling avseende UKÄ:s befintliga webbplats med tillhörande tekniska lösningar samt digital kommunikation för webb och annan digital kommunikation. Upphandlingen omfattar vidare de analys- och tillgänglighetstjänster som används på webbplatsen (exempelvis Google Analytics, Solr och Readspeaker). Uppdraget avser också övergripande rådgivning, stöd och vägledning samt eventuell utveckling av nya digitala tjänster.

– Vi bygger Nordens grymmaste webbyrå och jag vill varmt välkomna UKÄ till oss. Webb, innovation och digitala tjänster för offentlig sektor med höga krav på tillgänglighet är ett område vi på HiQ är otroligt starka inom, och som växer, säger Linda Woxneborn, Head of Design, Innovation & Communication på HiQ.

Ramavtalet gäller från och med avtalstecknande och under två år med möjlighet för UKÄ att förlänga ramavtalet med ett + ett år, dock som längst upp till fyra år.

Erik Ridman
erik.ridman@hiq.se

På HiQ förenklar vi människors liv genom att använda teknik, design och kreativitet för att utveckla smarta lösningar, affärer och varumärken. Vi är övertygade om att teknikutveckling är det bästa sättet att göra världen bättre, mer hållbar, enklare, säkrare – och roligare. Från fyra personer år 1995 är vi idag ett konsultbolag i fem länder med över 1 500 briljanta utvecklare, ingenjörer, kreatörer och strateger. Sedan 2020 ägs vi av Triton, vår bas är i Norden men våra lösningar finns över hela planeten.