HiQ VINNER BETYDANDE UPPDRAG FÖR SAS

HiQ inleder ett spännande samarbete med SAS där HiQ hjälper flygbolaget med utveckling, support, förvaltning och drift av affärskritiska system. HiQ blir strategisk partner till SAS och avtalet löper på fyra och ett halvt år med option på förlängning.

28 miljoner resenärer årligen. 1100 flighter per dag. Att ha rätt besättning på rätt plats är totalt affärskritiskt för SAS verksamhet. I det nyvunna avtalet med SAS, har HiQ nytta av sin långa erfarenhet av den här typen av system.

- Vi har redan en förankring inom delar av flygindustrin och tar nu nästa stora steg i detta spännande segment när vi effektiviserar SAS verksamhet. Vi kommer att använda vår expertis från flera områden och branscher när vi hjälper SAS med applikationshanteringen av dessa affärskritiska system, säger Jerker Lindstén, VD för HiQ i Göteborg.

I den inledande fasen av samarbetet tar HiQ över viss personal i Danmark, samt berörda system. Därefter sker utveckling, support, och förvaltning i HiQs regi.

- SAS jobbar hela tiden med att bli effektivare. Med hjälp av HiQ hoppas vi kunna bli ännu bättre på att planera vår verksamhet, sänka kostnaderna och skapa ytterligare värde för våra kunder, säger Hans-Petter Aanby, CIO på SAS.

- Vi är en högkvalitativ och innovativ partner till alla företag som vill ligga i framkant när det gäller teknik och kommunikation. Vi är mycket stolta över förtroendet vi får från SAS och ser med stor spänning fram emot alla bra saker vi kommer att göra tillsammans i framtiden, avslutar Lars Stugemo, koncernchef och VD på HiQ.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. +46 76 880 06 00

Peter Lindecrantz Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 704 200 103

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se