HiQ VINNER INTEGRATIONSÅTAGANDE PÅ HELSINGIN ENERGIA

HiQ hjälper Helsingin Energia att anpassa sin integreringsmiljö. Med HiQs tjänster och integreringsprodukter kan Helsingin Energia förbättra hanteringen och övervakningen av sin systemmiljö.

HiQ uppgraderar Helsingin Energias befintliga integreringsplattform med nyare teknik och tillhandahåller miljön i form av FRENDS-integreringsprodukter som förbättrar informationsöverföringen och övervakningen. Med HiQs tjänster kan Helsingin Energia vara säkra på att kunna anpassa systemet vid behov.

- Vi ville göra vår integreringsmiljö mer tillförlitlig och effektiv och få en produktbaserad helhetslösning för integrering som följer vår systemarkitektur. Den kompletta lösningen uppfyller våra behov mycket väl. Vi värdesätter HiQs starka resultat när det gäller att leverera integreringslösningar till energiindustrin, säger Matti Lampo, chef för informationssystemlösningar på Helsingin Energia.

- Snabba förändringar hör till vardagen i energiindustrin. I den här typen av miljö är det av största vikt att informationen överförs, följs och utnyttjas effektivt. Med vår branschkunskap och expertis inom integrering kan vi hjälpa våra kunder att förenkla verksamheten och fokusera på det som är viktigt, nämligen att skapa ännu större värde för kunderna, säger Jukka Rautio, vd på HiQ Finland.

Helsingin Energia är ett av Finlands största energibolag. Företaget säljer energi till omkring 400 000 kunder i Finland och täcker mer än 90 procent av fjärrvärmebehovet i Helsingfors. Helsingin Energia producerar elektricitet, fjärrvärme och fjärrkyla genom miljöeffektiv kombinerad produktion. 2011 hade koncernen en omsättning på 876 miljoner euro. Företaget sysselsätter 1 227 energiexperter.

För mer information, kontakta:

Jukka Rautio, VD HiQ Finland, +358-408271142

Matti Lampo, chef för informationssystemlösningar, Helsingin Energia, +358-9-6172950

Peter L. Häggström, Marknads- och Informationschef, HiQ, 08-58890000, 0704-200103

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.