HiQ VINNER RAMAVTAL MED ESAB

HiQ vinner ramavtal med ESAB, en av världens största tillverkare av tillsatsmaterial och utrustning för svetsning och skärning. Ramavtalet är tecknat på ett år med option på förlängning och HiQ har fått förtroendet i alla upphandlingsområden som avser mjukvaruutveckling.

- Vi är en ledare inom mjukvaruutveckling i Norden och är självklart stolta över att ha blivit utvalda bland ett stort antal leverantörer. ESAB är en spännande kund med global verksamhet som liksom vi trivs i teknikens absoluta framkant. Vi ser fram emot att bidra med vår kompetens och erfarenhet för att förbättra ESABs affär ytterligare och förenkla för både medarbetare och slutkunder, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ Göteborg.

Ramavtalet omfattar följande sex områden: mjukvarudesign, mjukvarutestning, mjukvaruarkitektur och utveckling av inbyggda system, samt affärsprojektledning och industriell design.

- Allt fler företag är totalt beroende av IT, inte minst inom industrisegmentet. Innovativa och förenklande digitala lösningar har blivit en nödvändighet för att lyckas i dagens tuffa konkurrens. Vi hjälper många av våra globala industrikunder med att ta fram smarta lösningar som förenklar verksamheter och skapar nya affärserbjudanden, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

ESAB är en av världens ledande tillverkare av tillsatsmaterial och utrustning för svetsning och skärning. ESAB grundades 1904 och företagets lösningar är välkända för sin innovativitet. Produkterna utvecklas med hjälp av återkoppling från kunder och är byggda med kompetensen och den solida erfarenheten hos en global branschledare. Med tillverkningsanläggningar på fem kontinenter och fler än 8600 medarbetare kan ESAB leverera produkter och support som ger kunden lösningar över hela världen.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. +46 76 880 06 00

Laura Manninen, tf Informationschef, HiQ, tel. +46 734 481 317

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se