MOBILITET LYFTS IN I IDROTTENS HJÄRTA - HiQ SKAPAR MOBILAPP FÖR RICHARD GÖRANSSON

HiQ samarbetar sedan två år tillbaka med racing och rallyföraren Richard Göransson.  Idag släpper HiQ en mobilapplikation där fans och media kan följa Richard via live-tv, GPS och mycket mer för att komma nära den rallysatsande racingstjärnan.

- Det är roligt och spännande att få arbeta med Richard. Han är en entreprenör och nytänkare ut i fingerspetsarna. Vi satte och oss ner och diskuterade hur vi kunde bidra, förbättra och förenkla Richards rallysatsning och framförallt kontakten med de som följer honom. Den applikation vi har skapat är nydanande inom idrotten och mobilitet kommer att få större betydelse inom detta segment under 2012. För oss som älskar idrott är det här fantastiskt, säger Peter Häggström, Marknadschef HiQ.

I appen kan man följa Richards position i real-tid via karta, få inblick i hur han ligger till i in-car klipp och också följa honom live genom en TV-sändning ledd av programledaren Janne Blomqvist.

- Att få köra största klassen i WRC i Svenska Rallyt är en pojkdröm som nu äntligen ska bli verklighet! Mina samarbetspartners, som till exempel HiQ, och mina fans hjälper mig otroligt mycket i den här satsningen och det är med det i åtanke som jag ville skapa den här mobilappen. HiQ är snabba och skickliga och kunde guida mig i vilken mobil strategi som passade mig och min satsning bäst, säger Richard Göransson, motorsportsstjärna.

- Genom vårt kunnande inom IT förenklar vi människors liv. Den mobila livsstilen är här för att stanna och på HiQ är detta ett starkt växande område. Rally liksom organisationer är beroende av teknik. Vi ser till att tekniken fungerar, utvecklar och förenklar både rallysporten och våra kunders verksamheter. Jag hoppas att många tillsammans med mig kommer att följa Richards framfart via mobilen, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ.

Richards karriär började vid tio års ålder med go-cart och med hårt arbete har han etablerat sig i världseliten i racing och rally. I STCC har han vunnit 37 race och kommit på prispallen hela 61 gånger av 123 möjliga. 2010 vann Richard sin fjärde STCC-titel. Det innebär att Richard nu är den i historien mest framgångsrika STCC-föraren, alla kategorier. www.richardgoransson.com

Ladda ner appen här.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Peter Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, +46 (0)704- 200 103

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.