Mobilt biljettsystem för svensk kollektivtrafik introduceras av Plusdial i samarbete med HiQ

Plusdial Oy, leverantör av det mobila biljettsystemet i Helsingforstrafiken, introducerar i samarbete med HiQ mobila biljetter i Sverige. De första resenärerna som får pröva det nya systemet är Länstrafiken Mälardalens kunder i Örebro. Västerås och Eskilstuna står på tur.

Helsingfors mobilbiljettsystem för kollektivtrafiken lanserades 2001 och säljer i snitt 270 000 biljetter varje månad, totalt 9 miljoner biljetter hittills. Helsingforsborna kan numera enkelt beställa biljetter till tunnelbanan, spårvagnen eller färjan via sina mobiltelefoner. I Örebro har resenärerna kunnat köpa mobila biljetter sedan mitten av september. Biljetterna gäller inom det område som Örebros stadsbussar trafikerar. Dessutom fungerar systemet på bussar som kommer in från grannkommunerna för transporter inom Örebro stads gränser.

HiQ har bidragit med den lokala anpassningen av det mobila biljettsystemet och har fungerat som partner till Plusdial Oy vid uppdateringen och utvecklingen av programvaruplattformen som används både i Helsingfors och i Örebro.

– Jag är mycket nöjd med de nya marknadsmöjligheter som öppnar sig i kringregionen. Örebro är ett viktigt första steg för oss på den svenska marknaden. Vi har även genomfört preliminära studier och planerar nu projekt i flera andra kommuner. Det aktuella samarbetet fungerar som ett pilotprojekt för andra svenska trafikmyndigheter. Inom de närmaste månaderna kommer tjänsten att utökas till Västerås och Eskilstuna, berättar Kimmo Mattila, VD för Plusdial Oy.

Genomförandet och resenärernas mottagande av det mobila biljettsystemet följs uppmärksamt i Göteborg och Stockholm. Båda kommunerna har genomfört preliminära studier för introduktion av systemet. Särskilt uppmärksammat är möjligheten att minska hanteringen av kontanter på bussar, något som idag ses som ett viktigt steg för att öka säkerheten för såväl passagerare som chaufförer. Systemet kan enkelt anpassas till olika länder eftersom cirka 80 procent baseras på en lösning som varit i bruk i Helsingfors i flera år.

– Förra året uppdaterade vi Helsingfors transportsystem med tanke på den internationella försäljningen. Kapaciteten som byggdes upp då har, kombinerat med några speciallösningar, använts i det aktuella Örebro-projektet. För ett system med så höga driftssäkerhetskrav är det viktigt att använda beprövad teknik som testats i verkligheten, säger projektledare Juha Mynttinen från HiQ Softplan.

– Anpassningen av det mobila biljettsystemet till den svenska marknaden har varit ett intressant projekt eftersom resandet är en del av vardagen för många människor. Vi har som alltid ansträngt oss för att systemets funktioner ska fungera felfritt. Eftersom svensk kollektivtrafik använder andra SMS- och faktureringssystem än de finska krävdes en anpassning på detta område. Vi har dessutom bidragit med en anpassning av hjälpfunktionen och andra användargränssnitt beroende på marknadsområde, säger Mynttinen.

För mer information, kontakta:
Lars Stugemo, VD HiQ International, tel.: 08 588 90 000
Pekka Neva, VD HiQ Softplan Ltd, tel.: +358-9-4355 8634