PRESTIGEFYLLT PRIS TILL HiQ:S DESIGNTEAM

HiQ:s designteam från Great Apes i Helsingfors vann designkategorin i Finlands mest prestigefyllda reklam- och designtävling Vuoden Huiput (Finlands motsvarighet till Guldägget).

– Vi är jättestolta över att vinna guld i årets Vuoden Huiput! Det är verkligen ett kvitto på hur bra vi är på att skapa unika och innovativa användarupplevelser på alla sorts digitala plattformar, säger Niko Sipilä, Creative Director på Great Apes.

Great Apes vann designkategorin för interfacet till spelet Quantum Break. De har gjort sig kända för att ha ett innovativt sinne och inte vara rädda för att utmana traditionella sätt att göra saker på.
– Great Apes delar HiQs värderingar och är ett bra gäng; resultatorienterade och med positiv energi. Otroligt roligt att vi vann ännu ett prestigefyllt pris, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef för HiQ.

Great Apes är också en av de mest internationellt prisade digitalbyråerna i Finland, med upprepade utmärkelser i branschledande tävlingar som Webby Awards, Red Dot Design Awards och Eurobest, samt nordiska utmärkelser som Grand One och Grafias Vuoden Huiput (”Best of the year”). Några av kunderna är nöjesparken Linnanmäki, Microsoft, Lidl, Amer Sports, Royal Ravintolat, Kalevala Koru, Försvarsmakten i Finland och det statliga spelbolaget Veikkaus.

Vuoden Huiput är Finlands mest betydelsefulla reklam- och designtävling och startades av kreatörerna själva 1980. Den årliga tävlingen syftar till att öka kvalitén på den finska designen, öka den kreativa höjden och främja skickligheten hos designerna. Årets tävling är den 37de upplagan av Vuoden Huiput.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. 08-588 90 000, e-post: lars.stugemo@hiq.se
Erik Ridman, Kommunikationschef, HiQ, tel. 070-750 80 60, e-post: erik.ridman@hiq.se