REKORDÅR FÖR HIQ

Omsättningen 2011 ökar till 1 293,5 (1 108,4) Mkr och rörelseresultatet (EBIT) ökar till 184,3 (156,0) Mkr. Rörelsemarginalen 2011 är 14,3 procent. Likvida medel är 190,5 Mkr (163,5). Omsättningen i det fjärde kvartalet ökar till 369,6 (313,8) Mkr och rörelseresultatet (EBIT) ökar till 60,6 (47,6) Mkr. Rörelsemarginal i fjärde kvartalet är 16,4 procent. Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning om 2,20 kr per aktie, totalt 116 Mkr, i form av en split med obligatoriskt inlösenförfarande.

– 2011 är ett rekordår för HiQ. Jag är stolt över resultatet och över att få jobba med innovativa och framåtriktade kunder och över alla engagerade och duktiga medarbetare på HiQ säger Lars Stugemo, VD och Koncernchef på HiQ.

- Under 2011 sätter vi rekord i omsättning och antal medarbetare. Årets sista kvartal är rekordmässigt i både omsättning och vinst, fortsätter Lars Stugemo.

HiQ förenklar livet för människor. Vi hjälper våra kunder att förenkla och förbättra med hjälp av teknik, affärs- och verksamhetskunnande. 2011 var året då den mobila livsstilen slog igenom. HiQ anpassar medieinnehåll för mobila enheter och vi utvecklar mobila banklösningar för smartphones och läsplattor. Våra köpbeteenden förändras i takt med teknikutvecklingen, vilket gör att shopping online exploderar just nu.

– HiQ stärker positionen som nordisk IT- och managementkonsultbolag ytterligare. Vi jobbar nära våra innovativa och framåtriktade kunder för att öka affärsnyttan i uppdragen. IT blir allt mer affärskritisk och genom att förenkla med hjälp av teknik är vi med och skapar ett samhälle där människors tillvaro blir enklare och mer spännande. HiQ står med stark balansräkning väl rustade för framtiden, avslutar Lars Stugemo.

HiQs VD och koncernchef Lars Stugemo presenterar rapporten idag, tisdag den
31 januari klockan 09.00, på HiQs kontor på Regeringsgatan 20, 9tr i Stockholm.
Rapporten kan beställas på 08-588 90 000 eller hämtas på www.hiq.se

Informationen är sådan som HiQ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Denna rapport lämnades för offentliggörande kl. 07.30 den 31 januari 2012

För ytterligare information, kontakta gärna:
Lars Stugemo, koncernchef och VD HiQ, tel: 08-588 90 000
Peter L Häggström, Marknads- och Informationschef, tel: 08-588 90 000, 0704-200 103

HiQ är IT- och managementkonsultföretaget som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har nära 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se