STOCKHOLM PRIDE OCH HiQ SIKTAR PÅ VÄRLDSREKORD I LIVE-STREAMING

IT-konsultbolaget HiQ siktar mot att sätta nytt världsrekord i streaming under Stockholm Pride. Därför uppmanar man nu alla besökare att sända live direkt från paraden med hjälp av sina mobiler. Målet är att hamna i Guiness rekordbok.

I början av året sändes det under en dag 10 000 live-streams under den pågående revolutionen i Egypten. Detta rekord ska nu utmanas under Stockholm Pride Parade den 6 augusti. Redan idag lanserar HiQ en Facebook-sida för att engagera Pride-besökare att bli reportrar för sina egna livesändningar under paraden.

– Med rekordförsöket vill vi visa kopplingen mellan öppenhet för både teknik och människa. Att tekniken kan vara en drivkraft till öppnare samhällen har vi redan sett på många håll över världen i år och nu vill vi göra det på ett nytt tema. Naturligtvis vill vi också trigga tävlingsinstinkten hos våra besökare att Sverige faktiskt kan ta ett världsrekord under pågående festival, säger Peter Häggström, Marknadschef på HiQ.

De besökare som lägger upp flest streams via Bambuser den 6 augusti har chans att vinna den nya iPhonen. Som en följd av Stockholm Prides tema för året ”Öppenhet” så kommer temat i sändningarna att vara: Firar segrar för ett öppnare samhälle.

– Vi vill sprida våra budskap om ett öppnare samhälle så brett som möjligt och tycker att rekordförsöket är ett utmärkt initiativ som vi också ska stötta under hela festivalen, säger Helena Hellström Gefwert, presschef Stockholm Pride.

Sändningarna ska streamas via Bambuser och taggas med #hiqpride - och kommer då att visas och sparas på HiQs webb, www.hiq.se . På sajten kommer HiQ även att livesända hela dagen från Stockholm Pride Parade den 6 augusti med radioprataren Roger Nordin som programledare.

Bli reporter: http://www.facebook.com/#!/pages/HiQ-Pride/218161591551911
Läs mer på:
www.hiq.se/pride
Se filmen:

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000
Peter Häggström, Marknadschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, 0704-200103
Helena Hellström Gefwert, Presschef Stockholm Pride, tel. 0760-337556

Om Stockholm Pride
Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. 2011 års festival pågår 1-7 augusti. Temat för årets festival är Öppenhet och huvudsakliga festivalområden är Stockholms stadsteater, Kulturhuset och Kungsträdgården. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation, där allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.
www.stockholmpride.org

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har mer än 1 200 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.