TERVEYSTALO TAR STEGET IN I DEN MOBILA VÄRLDEN TILLSAMMANS MED HiQ

Finlands största leverantör av hälsovårdstjänster – Terveystalo – lanserar en mobil tidbokningstjänst för Windows Phone. Appen, som har utvecklats och implementerats av HiQ, är den första hälsovårdstjänsten i sitt slag för Windows Phone-plattformen i Finland.

Med den nya tidbokningsappen kan Terveystalos kunder sköta sina tidbokningar säkert och enkelt på sin Windows Phone – när som helst och var som helst. Förutom tidbokningstjänster kan användaren via appen även få de senaste nyheterna från Terveystalo. Terveystalo och HiQ var bland de första i Finland som började utveckla appar för Windows Phone.

- Mobilappar är en del av vår utveckling av elektroniska tjänster. Som banbrytare på området för hälsovårdstjänster vill vi vara en del av en marknad som växer i takt med att Windows Phone expanderar. Vår utvecklingspartner HiQ har bidragit med sin unika expertis under projektets samtliga faser och appen blev testklar på rekordtid, säger Tuomas Otala, Informationschef, Terveystalo.

- De ledande principerna för utvecklingen av appar är användarorientering och generell användarupplevelse. Apparna som har implementerats av HiQ lever perfekt upp till dessa principer. Efter hand som utvecklarens ekosystem växer och diversifieras stärker högkvalitativa appar Windows Phones ställning på marknaden, säger Jukka Wallasvaara, Windows Phone DE på Microsoft Oy.

Windows Phone-appar byggs genom att man integrerar de tjänster som är viktiga för användaren i telefonens grundläggande funktioner. Vid apputvecklingen används Microsoft-tekniker som är kända från dator- och nätverkslösningar och deras synergifördelar. Analytiker förutspår att Windows Phone år 2015 kommer att vara nummer två på marknaden med en marknadsandel på 20 procent.

- Vi ser expansionen av världens populäraste operativsystem till mobilvärlden som en fantastisk möjlighet. I det här projektet ville vi använda de nya möjligheterna från Windows Phone-plattformen på ett mångsidigt sätt och skapa en modern och fräsch mobiltjänst. I projektet har vi kunnat dra nytta av vår expertis inom mobiltelefoner på alla områden från formgivning till testning. I takt med att smartphones blir allt vanligare måste vi reagera på helt nya användarkrav, säger Jukka Rautio, VD HiQ Finland.

Terveystalos tidbokningsapp kan laddas ner gratis från Windows Marketplace för appar på http://www.windowsphone.com/fi-FI/marketplace.

Jukka Rautio, VD, HiQ Finland Oy, +358 40 827 1142
Tuomas Otala, Informationschef, Terveystalo Oy, +358 40 567 3774
Jukka Wallasvaara, Windows Phone DE, Microsoft Oy, +358 50 499 9525
Peter Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, 0704- 200 103

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har närmare 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.