The Street Orchestra är världens första synkade musik iPhone-applikation

- HiQ har utvecklat banbrytande app för Göteborgs Symfoniorkester

The Street Orchestra är världens första musikapplikation som letar upp, synkroniserar och kopplar ihop iPhones till en gemensam interaktiv musikupplevelse. Man kan vara upp till
200 000 spelare som bildar en orkester och spelar musik – oavsett var man befinner sig. Göteborgs Symfoniorkester, som påbörjade projektet 2009, vill nå ut till en yngre publik och har därför tagit den nya tekniken till hjälp. Just nu finns musik ur Carmen i spelet, men repertoaren kommer att ökas.

- Det unika med The Street Orchestra är framför allt multiplayerfunktionen som gör det möjligt att skapa en orkester och spela tillsammans. Den här typen av projekt är särskilt stimulerande eftersom det ställer höga krav på såväl kreativitet som på problemlösning i nära synk med den bakomliggande tekniken, säger Patrik Sahlsten, kundansvarig på HiQ. Att överföra en symfoniorkester till ett mobilspel är inte gjort i en handvändning, men det har fungerat utmärkt och vi är mycket stolta över resultatet, fortsätter Patrik Sahlsten.

Innan själva lanseringen hade The Street Orchestra laddats ner 4 000 gånger, vilket är nytt rekord i musikgenren. Appen, som kan laddas ner från iTunes, har utvecklats av HiQ och göteborgsbaserade byrån SCP.

- HiQ var de enda som kunde lösa utmaningen med en synkad iPhone-App – så valet av samarbetspartner blev enkelt! Dessutom har HiQ lång erfarenhet av mobilutveckling. Projektet har gått mycket bra och resultatet är över förväntan vad gäller leverans av lösningen och mottagande på marknaden, säger Russell Clark på SCP.

Läs mer: www.theorchestraapp.com
Ladda ner: itunes.apple.com/se/app/the-street-orchestra/id373070141?mt=8
Se film: www.youtube.com/watch?v=kcW3FyFinvQ
Om dirigenten Gustavo Dudamel: www.gso.se/?pageid=8743

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel: 08 - 588 90 000
Patrik Sahlsten, kundansvarig HiQ, tel:  0701 - 839 130
Katarina Bergegård, tf Informationschef HiQ, tel: 08 - 588 90 015, 0701 - 06 06 06

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 000 anställda med kontor i Norden och Östeuropa. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.